PŘÍSTUP BUDOUCÍCH UČITELŮ MATEMATIKY KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ

Autor: Zuzana Arazim Dolejší

Abstrakt: Cílem příspěvku je analyzovat možnosti implementace aktivit rozvíjejících kritické myšlení do výuky matematiky. Výzkum se zaměřuje zejména na to, jak budoucí učitelé matematiky začleňují faktor rozpoznání relevance při práci s informacemi do svých výukových plánů. Během kurzu Advanced Topics in Mathematics Education na Fakultě matematiky Univerzity ve Vídni studenti nejprve řeší úlohy zaměřené na rozvoj vybraných faktorů kritického myšlení, následně upravují a navrhují vlastní aktivity, reflektují výuku a prezentují vlastní návrh vyučovací jednotky. Příspěvek hodnotí vývoj přístupu budoucích učitelů ke kritickému myšlení během kurzu a analyzuje jejich metody při transformaci úloh v učebnicích tak, aby podporovaly schopnost rozpoznání relevantních informací.

Klíčová slova: kritické myšlení, práce s informacemi, plánování hodin

Článek ke stažení [PDF]

Title: PRE-SERVICE MATH TEACHERS’ APPROACH TO CRITICAL THINKING

Abstract: The aim of this paper is to analyze ways of implementing activities that foster critical thinking in mathematics teaching. It specifically examines how future mathematics teachers incorporate the recognition of relevance into their lesson plans. As part of the course Advanced Topics in Mathematics Education at the Faculty of Mathematics, University of Vienna, students solve word problems designed to develop their ability to identify relevant information, modify and create their own activities, reflect on their teaching, and present their own les- son units. This paper evaluates the development of their approach to critical thinking throughout the course and analyzes their strategies for adapting tasks to enhance pupil’s ability to identify relevant information.

Keywords: critical thinking, information literacy, lesson planning

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze