ZRUŠENÍ ODKLADŮ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY: VÝZVY A OBAVY PEDAGOGŮ V KONTEXTU VZDĚLÁVACÍ REFORMY

Autorky: Eva Šmelová, Kateřina Valchářová, Jitka Petrová, Anna Košatová

Abstrakt: Příspěvek prezentuje dílčí výsledky kvalitativního výzkumu, který je součástí širší studie analyzující dopady plánovaného zrušení odkladů povinné škol- ní docházky. Cílem výzkumu je identifikovat výzvy spojené s touto změnou a porozumět posunu v pojetí školní připravenosti – od modelu zaměřeného na připravenost dítěte ke konceptu, kdy škola musí adekvátně reagovat na individuální potřeby žáků. Prostřednictvím případové studie sledujeme postoje učitelů mateřských škol a prvního stupně základních škol, jejich očekávání, obavy a návrhy opatření, která by mohla podpořit hladký přechod dětí do školního prostředí. Výsledky poskytují cenné poznatky o vnímání této reformy pedagogickou veřejností a přispívají k formulaci doporučení pro vzdělávací praxi a tvorbu inkluzivních vzdělávacích strategií.

Klíčová slova: školní připravenost, odklad povinné školní docházky, případová studie, inkluzivní vzdělávání, pedagogické strategie, individuální potřeby žáků, vzdělávací politika

Článek ke stažení [PDF]

Title: CANCELLATION OF SCHOOL ATTENDANCE DEFERMENTS: CHALLENGES AND CONCERNS OF EDUCATORS IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL REFORM

Abstract: This paper presents partial results of a qualitative research study that is part of a broader study analyzing the impacts of the planned cancellation of school attendance deferments. The aim of the research is to identify the challenges associated with this change and understand the shift in the concept of school readiness – from a model focused on the child’s preparedness to a concept where the school must adequately respond to the individual needs of students. Through a case study, we explore the attitudes of preschool and primary school teachers, their expectations, concerns, and suggestions for measures that could support a smooth transition for children into the school environment. The findings provide valuable insights into how the teaching community perceives this reform and contribute to formulating recommendations for educational practice and the development of inclusive educational strategies.

Keywords: school readiness, school anendance deferment, case study, inclusive education, teaching

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze