Metodologické a etické souvislosti výzkumu žáků na 1. stupni ZŠ 

Autor: Helena HEJLOVÁ 

Sekce 4: Badatelství v současné škole 

Abstrakt: Cílem zprávy je analyzovat metodologické možnosti a meze konstruování v.zkumn.ch nástrojů u v.zkumů, jejichž participanty jsou žáci na 1. stupni ZŠ. Problematika je z hlediska metodologického a etického demonstrována na dvou typov.ch kvalitativních v.zkumech. Za prvé na šetření obsahu pojmu, kter. je ve vědomí žáků spjat s jejich negativní sociální zkušeností. Za druhé na šetření žákovského prekonceptu časové posloupnosti děje příběhu v kontextu kognitivní didaktiky českého jazyka. V.sledky potvrzují specifičnost danou kontextovostí školního prostředí, sémantikou, grafikou a formou v.zkumného nástroje. Je-li nástroj ve formě dotazníku nebo učebního úkolu doprovázen obrázky, nebo vyvolává-li představivost, dominuje u žákovsk.ch participantů v.zkumu mimoslovní sémantická informace nad informací slovní. U nástrojů typu aplikačního učebního úkolu je možnou imanentní chybou nástroje nedostatečné osvojení řešení situace při edukaci, závislost na vybavování z paměti a u úkolů pracujících s příběhem dom.šlení vlastního, v tomto případě však chybného, řešení. 

Klíčová slova: etika výzkumu, výzkumný nástroj jako aplikační úkol, mimoslovní informace, žák primární školy 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Metodologické a etické souvislosti výzkumu žáků na 1. stupni ZŠ 

 

Title: Methodological and ethical connections of a research among pupils of a primary school 

Abstract: Contribution is aimed at analyses of methodological problems concerning development of research instruments for children participants. From the point of view metodology and ethics this topic is demonstrated at two types of qualitative research. First, the research concerning concept contained negative social experiences of pupils. Second, the research concerning a pupil´s pre-concept of time succession at a story, this research task is with assent to cognitive approache to Czech language education. Data ratify signifikance of school context influencing research, as well as form of research instruments and their semantics and graphics. In the case of questionnairy with pictures or texts with many details developing a fantasy of respondents, there is dominance of non-verbal semantic information. In the case of the research instrument as an applicated task for a pupil, we can find a mistake of the measurement concerning the bad or insufficient learning of way, how the task must be solved. The problem can be connected also with the dependence on memory. When the task works with text narrating tales or another type of a story, there is a danger, that pupils can create their own story, but it is the mistake for research data. 

Key words: ethics of a research, research instrument as an application task, non-verbal information, pupil of a primary school 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze