Autoři: Barbora Zavadilová, Jana Korábová
Abstrakt: Studie se zabývá řízením kvality pedagogického procesu a řízením změn v prostředí české školy na základě dat ze vzdělávacího programu Ředitel naživo. Připravenost iniciovat ve škole změny a mobilizovat učitele ke zlepšování výuky jsou považovány klíčové (a málo probádané) charakteristiky lídrů škol. Vícepřípadová studie je založena na hloubkových rozhovorech s vedoucími pracovníky škol a focus groups s učiteli, a doplněna daty ze zpětnovazebních dotazníků. Výsledky identifikují kompetence a mechanismy umožňující realizaci změn. Je ověřena důležitost dovednosti řízení změn coby ústředního faktoru udržitelného rozvoje školy a potřeba další výzkumné pozornosti tomuto tématu.
Klíčová slova: vzdělávání ředitelů, řízení změny, pedagogický leadership, řízení školy, evaluační výzkum
Title: INSTRUCTIONAL LEADERSHIP AND CHANGE MANAGEMENT IN THE CZECH SCHOOL CONTEXT: LESSONS FROM THE TRAINING COURSE REDITEL NAZIVO (LEAD LIVE)
Abstract: The study focuses on instructional leadership and change management in the Czech school environment and is based on data from a training course Reditel nazivo. The ability to initiate change and mobilise teachers for instructional im ‑ provement are considered key (and little studied) characteristics of successful school leaders. The multiple case study focuses draws upon in ‑depth interviews with school leaders and focus groups with teachers, complemented by feedback questionnaire data. The outcomes identify competences and mechanisms facilitat‑ ing change. The paper verifies the importance of change leadership competence as a critical factor in sustainable school improvement and identifies needs for further research on this under ‑explored topic.
Keywords: school leadership education, change management, instructional leadership, school management, evaluation research
Download the article in English [PDF]: Not available