Autor: Prof. PaedDr. Jiří Kotásek, CSc.
Anotace: 1. V epoše radikálních společenských proměn se v pedagogické reflexi a ve vzdělávací politice začíná explicitně uplatňovat zkoumání a anticipace budoucnosti. Škola jako sociální instituce se tak dostává do zorného pole futurologie/prognostiky.1. V epoše radikálních společenských proměn se v pedagogické reflexi a ve vzdělávací politice začíná explicitně uplatňovat zkoumání a anticipace budoucnosti. Škola jako sociální instituce se tak dostává do zorného pole futurologie/prognostiky.2. V domácí a zahraniční literatuře druhé poloviny 20. století lze zaznamenat několik významných pokusů o prognózu vývoje vzdělávací soustavy a instituce školy (západoevropský „Plán Evropa 2000“: red. L. Čerych – G. Fragniere, „Civilizace na rozcestí“: red. R. Richta, „Teoretické a metodologické otázky prognóz dalšího vývoje socialistické školy“: F. Bacík, J. Průcha, E. Walterová.3. Na rozhraní 20. a 21. století se objevují nové studie o budoucnosti školy a vzdělávání v kontextu teorie společnosti vědění (práce Centra pro sociální ekonomické strategie FSV UK v Praze, řed. M. Potůček, Německá delfská studie 1998 aj.)4. Zvláštní pozornosti zaslouží mezinárodní projekt OECD – Centra pro výzkum a inovace ve vzděláván „Schooling for tomorow“. Expertně zpracované scénáře budoucnosti školy (viz. Publikace ÚVRŠ PedF UK) byly předloženy zahraničním subjektům na mezinárodní konferenci a v některých evropských zemích k posouzení z hlediska jejich pravděpodobnosti a žádoucnosti. Výsledky zpracoval W. Hutmacher. Projekt dále pokračuje mezinárodními konferencemi a na základě národních zpráv o výsledcích výzkumu požadavků na vzdělávání zpracovává nové alternativy a trendy budoucího vývoje školy.5. Autor v letech 2001 – 2003 uskutečnil šetření o postojích českých řešitelů škol ke scénářům budoucnosti školy. Výsledky dotazníkového šetření a obsahové analýzy esejů ke scénářům ve srovnání s několika zahraničními šetřeními ukazují jistou specifičnost domácích stanovisek odrážejících současný stav transformace českého školství.
Článek ke stažení [PDF]: Anticipace budoucnosti školy a vzdělávání