Česká asociace pedagogického výzkumu upozorňuje na publikace členů ČAPV, které vynikají kvalitou výzkumné práce a její prezentace, popřípadě otevírají nová výzkumná témata nebo přinášejí metodologické inovace. Proto od roku 2012 uděluje jednou ročně při příležitosti výroční konference Cenu ČAPV za významnou publikaci.
Výzva k podávání nominací na Cenu ČAPV 2025 za významnou publikaci
Česká asociace pedagogického výzkumu (dále ČAPV) každoročně oceňuje publikace členů a členek ČAPV a začínajících výzkumníků a výzkumnic v kategorii „Junior“. Vyzýváme proto všechny členy ČAPV, aby navrhli práce, jež považují za hodné ocenění. Jedná se o publikace, které vyšly s vročením 2023 a 2024 a které již nebyly odměněny Cenou v předchozím roce. Neúspěšná nominace může být v následujícím roce podána znovu, pokud datum vydání práce ještě spadá do uvedeného časového období. Nominace na cenu ČAPV musí být elektronicky zaslána prostřednictvím tajemníkovi komise pro ceny do 19. června 2025 do 23:59 hodin prostřednictvím elektronického formuláře.
Více informací o soutěži (včetně odkazu na nominační formulář) naleznete zde.
Cena ČAPV 2025
V porotě, rozhodující o cenách, zasedli následující kolegové a kolegyně: Milada Rabušicová (FF MU, Brno), Iva Stuchlíková (PF JU, České Budějovice), Stanislav Štech (PedF UK, Praha), Jana Poláchová Vašťatková (FF UP, Olomouc), Vladimíra Spilková (FF Univerzita Pardubice) a Adriana Wiegerová (FF UKB, Bratislava). Tajemníkem soutěže a poroty byl Vít Šťastný.
V roce 2024 byla udělena následující ocenění:
V kategorii Recenzovaná stať v českém či slovenském periodiku:
- Spilková, V. (2022). Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje. Pedagogika, 72(2), 157–184.
V kategorii recenzovaná stať publikovaná v zahraničním periodiku (v anglickém, německém či francouzském jazyce):
- Žák, V. & Kolář, P. (2023). Physics curriculum in upper secondary schools: What leading physicists want. Science Education, 107, 677–712.
V kategorii Junior:
- Karasova, J. & Kleckova, G. (2023). Supporting Learners Through Effective Communication: Student Teachers‘ Communication Strategies to Address Learner Behaviour. Australian Journal of Teacher Education, 48(3), 19–36.
Mimořádné poděkování patří Petru Urbánkovi za šestileté působení v hodnoticí komisi. Dochází k postupnému a pravidelnému obměňování členů komise.
Minulá ocenění
Recenzovaná stať v periodiku (český nebo slovenský jazyk)
Gavora, P., & Braunová, J. (2010). Adaptácia Dotazníka organizačnej klímy školy (OCDQ-RS). Pedagogická orientace, 20(1), 39–59. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1346/999
Vašťatková Poláchová, J., & Chvál, M. (2010). K využití sémantického diferenciálu při autoevaluaci školy. Orbis scholae, 4(1), 111–128. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.185
Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89–118. https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/124/226
Straková, J., & Greger, D. (2013). Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium. Orbis scholae, 7(3), 73–85. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.14
Urbánek, P., Dvořák, D. & Starý, K. (2014). Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů v době reformy. Orbis scholae, 8(1) 65–78. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.5
Hloušková, L. (2014). Mám základní vzdělání. Příčiny a důsledky předčasných odchodů ze studia a ze vzdělávání. Studia paedagogica, 19(2), 11–38. https://doi.org/10.5817/SP2014-2-2
Starý, K., & Laufková, V. (2015). Kde žáci v polovině základního vzdělávání selhávají při porozumění čtenému polemickému textu. Pedagogika, 65(4), 392–412. https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11307&lang=cs
Tůma, F. (2016). Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace, 26(3), 415–441. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-3-415
Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. (2017). Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání – postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 71–91. https://doi.org/10.14712/23363177.2017.18
Mareš, J. (2018). Odpor učitelů vůči změnám ve škole a ve školství. Pedagogika, 68(2), 173–200. https://doi.org/10.14712/23362189.2018.1090
Spilková, V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3). 269–291. https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1529
Švaříček, R., Straková, J., Brom, C., Greger, D., Hannemann, T., & Lukavský, J. (2020). Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Studia Paedagogica, 25(3), 9-41. doi:http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-1.
Češková, T. (2021). (Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: Proč si navzájem nerozumíme? Studia paedagogica, 26(3), 7–27. DOI: 10.5817/SP2021-3-1.
Štech, S. (2021). Výzkum, experti a politici – podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR. Pedagogika, 71(3). 403–420. DOI: 10.14712/23362189.2021.981.
Šalamounová, Z. (2022). Základní školy v procesu adaptace na výuku na dálku: vícepřípadová studie. Studia paedagogica, 27(1), 35–66. DOI: 10.5817/SP2022-1-2.
Recenzovaná stať v periodiku (světový jazyk)
Dvořák, D., Urbánek, P., & Starý, K. (2014). High autonomy and low accountability: Case study of five Czech schools. Pedagogická orientace, 24(6), 919–940. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-6-919
Lojdová, K. (2016). The end of academic freedom in the era of neoliberalism? Pedagogická orientace, 26(4), 605–630. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-4-605
Šeďová, K., Sedláček, M., & Švaříček, R. (2016). Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14–25. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.03.005
Katrňák, T., & Simonová, N. (2016). Trends in educational fluidity after the fall of socialism in the Czech Republic. Orbis scholae, 10(3), 49–69. https://doi.org/10.14712/23363177.2017.10
Straková, J., Simonová, J., & Greger, D. (2018). Improving mathematics results: does teachers’ academic optimism matter? A study of lower secondary schools. School Effectiveness and School Improvemen, 29(3), 446–463. https://doi.org/10.1080/09243453.2018.1446449
Mareš, J. (2019). Ethical and Moral Aspects of School Education: The situation in the Czech Republic, Pedagogika, 69(4), 401–443. https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1621
Šeďová, K., Sedláček, M., Švaříček, R., Majcík, M., Navrátilová, J., Drexlerová, A., Kycher, J., & Šalamounová, Z. (2019). Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement. Learning and Instruction, 63. 1–11. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101217
Šťastný, V., Chvál, M., & Walterová, E. (2021). An ordinary moonlighting activity? Determinants of the provision of private tutoring by Czech schoolteachers. International Journal of Educational Development, 81/102351, 1–11. DOI: 1016/j.ijedudev.2021.102351.
Monografie nebo jiná neperiodická publikace (v libovolném jazyce).
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., … & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Píšová, M., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Najvar, P., & Tůma, F. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita.
Stuchlíková, I., Janík, T. a kol. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/549/1713/312-1/#preview
Greger, D., Simonová, S., & Straková, J. (Ed.). (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2016/04/Spravedlivy_start.pdf
Rabušicová, M., Brücknerová, K., Kamanová, L., Novotný, P., Pevná, K., & Vařejková, Z. (2016). Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
Voňková, H. (2017). Metoda ukotvujících vinět a její využití v pedagogickém výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Průcha, J. (2019). Odborné školství a odborné vzdělávání. Fungování systému, problémy praxe a výzkum. Praha: Wolters Kluwer.
Smetáčková, I., Štech, S. a kol. (2020). Učitelské vyhoření. Proč vzniká a jak se proti němu bránit. Portál.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., & Sedláček, M. (2020). Getting dialogic teaching into classrooms: Making change possible. Springer.
Publikace výzkumníka juniora (článek nebo neperiodická publikace v libovolném jazyce)
Bradová, J. (2012). Keď zasadací poriadok funguje alebo učiteľsko-žiacke preferencie pri obsadzovaní priestoru školskej triedy. Studia paedagogica, 17(2), 71–92. https://doi.org/10.5817/SP2012-2-5
Šalamounová, Z. (2013). Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení. Studia paedagogica, 18(1), 37–56. https://doi.org/10.5817/SP2013-1-3
Šťastný, V. (2014). Soukromé doučování a vzdělávací politiky v Evropě. Pedagogická orientace, 24(3), 353–374. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-3-353
Laufková, V., & Novotná, K. (2014). Školní hodnocení z pohledu žáků. Orbis scholae, 8(1) 111–127. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.8
Jireček, M. (2014). Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. Brno: Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/771/2475/392-1/#preview
Vyhnálek, J. (2016). Meziškolní mobilita: přehledová studie výzkumných témat. Orbis scholae, 10(1), 63–96. https://doi.org/10.14712/23363177.2016.14
Juhaňák, L. (2017). Sociální sítě autorů publikujících v pedagogických vědách v letech 2009–2013: exploratorní analýza. Studia Paedagogica, 22(1), 9–36. https://doi.org/10.5817/SP2017-1-2
Picková, H. (2017). Proč moje děti nechodí do mateřské školy. Přístup rodičů, jejichž rozhodování neomezuje socioekonomické znevýhodnění. Orbis scholae, 11(1), 51–69. https://doi.org/10.14712/23363177.2017.17
Šlapalová, K., & Hlaďo, P. (2020). „Už mě to tam nebavilo“ – absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání se od školy. Orbis scholae, 14(1), 81-99. https://doi.org/10.14712/23363177.2020.12
Agayneh, A., & Chvál, M. (2022). Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli. E-pedagogium, 22(3). 7–26. DOI: 10.5507/epd.2022.018.
Mimořádná ocenění
… za významný přesah monografického díla směrem do praxe:
Starý, K., Laufková, V., Novotná, K., Stará, J., Šťastný, V., & Z. Svobodová (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
… za koncipování rozsáhlejších výzkumných projektů s monografickými výstupy:
Martinu Chválovi za odbornou garanci tvorby a za publikaci souboru nástrojů pro pedagogický výzkum a školskou praxi v projektu Cesta ke kvalitě, národní projekt MŠMT s plným názvem „AUTOEVALUACE“ – Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“ (2009-2012). http://www.nuv.cz/ae
Tomášovi Janíkovi za koncipování a koordinaci výzkumu Kurikulum G (Podpora gymnázií jako pilířů kvality gymnaziálního vzdělávání; projekt MŠMT, 2009-2011) za publikace jeho teoretických východisek, metodologie a výsledků. https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1231
Janu Průchovi, Elišce Walterové a Jiřímu Marešovi za péči o aktualizace opakovaných vydání Pedagogického slovníku.
… za aktivity související s vědeckým publikováním
Martinu Chválovi a výkonné redakci časopisu Pedagogika za vytvoření a zpřístupnění digitálního archivu časopisu Pedagogika. https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?page_id=12008&lang=cs