6. SEKCE Výzkum vzdělávání učitelů
Autoři: Václav Holeček
Miloslava Hříchová
Abstrakt: Současní kognitivní psychologové ve svých výzkumech poukazují nanepřesné chápání abstraktních pojmů. Ukazují, že struktmy abstraktních pojmů jsousložitější než prototypy a tedy mnohem ohebnější a závislejší na kontextu. Obsahemvýzkumného sdělení jsou výsledky zkoumání vlivu kontextu na osvojování pojmů,konkrétně typů ldasické typologie temperamentu. Předpoldádali jsme, že objektivitav posuzování osvojovaných pojmů ze strany studentů VŠ a vyšších ročníků SŠ budeovlivněna sebepoznáním. Tento předpoklad nebyl potvrzen. V chápání abstraktníchpojmů typologie temperamentu byl tudíž u našeho vzorku probandů završen proces”dekontextualizace” pojmů (alespoň ve smyslu vyvázání se ze zkušenosti se sebousamým). Respondenti se vymanili z kontextového, spontánního chápání pojmů.
Klíčová slova: didaktika psychologie, psychodidaktika, utváření pojmů, transmisivní a konstruktivistický přístup, typologie temperamentu, dekontextualizace, učení,vyučovací proces, prototyp pojmu
Článek ke stažení [PDF]: Činitelé působící na utváření abstraktních pojmů
Title: Examined Concepts and Factors of Concept Formation
Abstract: The research in a sample of high school and university students has proved that it is the constructivistic method of teaching which brings statistically significant changes to the students’ understanding of examined concepts. The presumption the knowledge of his/her persona} temperament types affects the understanding andevaluation of these temperament types has not been confirmed. As for our sample ofstudents we can say that in understanding of the concept of classical’ temperament typology the process ofnotion/concept ‘decontextualisation’ has already been achieved,at least in the meaning of escaping the influence of one’s experience with himself. Forteachers it results in a necessity for frequent corrections of students’ views and the application of the ‘spiral adopting’ process
Key words: Didactics of psychology, Psycho-didactics, Construing concepts, Transmisive and constructivistic approaches, Temperament typology, decontextualisation, Learning, School learning, Prototypal concept
Download the article in English [PDF]: Not available