CO JE MALÉ, TO JE HEZKÉ: KVANTITATIVNÍ ANALÝZA PŘÍPADŮ VOLBY MALÝCH VENKOVSKÝCH ŠKOL

Autoři
Dominik Dvořák, Petr Meyer, Silvie R. Kučerová

Abstrakt
Volba školy je významné téma spojené s pronikáním tržních mechanismů do školství, zkoumá se však především ve městech. Zde popisujeme, jak často je pro městské rodiče (druhou) volbou venkovská škola. Studie vychází z kompletních dat školské matriky mezi lety 2016 a 2019. Analyzujeme 5413 případů, kdy žák přestoupil do neúplně organizované školy, při tom se v 47 % jednalo o přestup z městské do venkovské školy. Data dále interpretujeme.

Klíčová slova
volba školy, venkovské školy, malé školy, přestupy, Česko

Článek ke stažení [PDF]: Není k dispozici

Title
WAYS OF USING STUDY RESOURCES: HOW DO UNIVERSITY STUDENTS PREPARE FOR CLASSES AND EXAMS?

Abstract
School choice has been studied mainly in urban settings. In the paper, we deal with the question of how often rural school represents the second choice for Czech urban parents. The study is based on complete administrative microdata from the national registers between September 2016 and September 2019. We analyse 5413 cases of a student transferring to rural or other small school during primary school attendance; in 47% of case a student moved from a school in a city to a school in a rural settlement.

Keywords
school choice, rural schools, small schools, transfers, Czechia

Download the article in English [PDF]: 

Diskuze