COMBINING THEORY & PRACTICE: CRITICAL APPROACH TOWARDS THE FINAL STATE EXAMS

Authors
Juliana Crespo Lopes, Gamze Korbek

Abstract

The value of theory has always been a point of contention in teacher education. Even though increasing the quality of teacher training is in the hands of all stakeholders in educational contexts, understanding the way students perceive theory may be the key point that could guide us. This paper investigates the students’ perceptions of Final State Exams (FSE) in terms of the assessment criteria. In the context of qualitative we have research carried out semi-structured interviews with 8 student-teachers before and after their FSE. The research findings indicate that pre-service teachers perceive theory and practice as separate issues. We discuss some possibilities for further development of teacher education courses so that theory and practice can be understood and assessed as an interconnected process.

Keywords
Theory and Practice, Teacher Training, Pre-service Teachers, Perspectives

Download the article in English [PDF]: 

Abstrakt
Hodnota teorie byla ve vzdělávání učitelů vždy předmětem sporů. Přestože zvyšování kvality přípravy učitelů je v rukou všech zainteresovaných stran vzdělávacího procesu, porozumění tomu, jak studenti teorii vnímají, může být klíčovým bodem, který by nás vedl. Cíle: Tento článek zkoumá, jak studenti vnímají státní závěrečné zkoušky (SZZ) z hlediska kritérií hodnocení. Byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie s využitím metody sběru dat polo-strukturovaných rozhovorů s osmi studenty-učiteli před a po jejich státních závěrečných zkouškách. Z výsledků výzkumu vyplývá, že učitelé v přípravné fázi studia vnímají teorii a praxi jako oddělené záležitosti. Diskutujeme některé možnosti dalšího rozvoje předmětů pro učitele tak, aby teorie a praxe byly chápány a hodnoceny jako vzájemně propojený proces.

Keywords
Teorie a praxe, příprava učitelů, učitelé před nástupem do zaměstnání, perspektivy

Diskuze