Autoři: Denisa Denglerová, Radim Šíp
Abstrakt: Socio-emoční dovednosti (SED) jsou důležitou součástí školního vyučování. Testová diagnostika u dětí je zaměřena především na evaluaci kognitivních schopností a jejich rozvoj. Nedostatek vhodných diagnostických nástrojů limituje možnosti adekvátně evaluovat a komparovat různé vzdělávací programy, které deklarují svůj přínos v oblasti rozvoje SED. Dostupnost a kvalita výzkumných nástrojů tedy determinují výběr témat, kterým je dán v pedagogickém výzkumu prostor, více než důležitost těchto témat.
Klíčová slova: pedagogický výzkum, kvalita diagnostických metod, sociálně-emoční kompetence, rozpoznávání emocí, smíšený výzkumný design
Title: DETERMINATION OF PEDAGOGICAL RESEARCH TOPICS DEPENDING ON APPROPRIATE DIAGNOSTIC TOOLS: THE EXAMPLE OF MEASURING SOCIO-EMOTIONAL SKILLS
Abstract: Socio-emotional skills (SES) are an important part of the school curriculum. Diagnostic testing in children focuses primarily on the evaluation of cognitive skills. The lack of appropriate diagnostic tools limits the possibilities of adequately evaluating and comparing different educational programmes that claim to contribute to the development of SES. The availability and quality of research tools therefore determine the choice of topics given space in educational research more than the importance of these topics.
Keywords: pedagogical research, quality of diagnostic methods, social-emotional competence, emotion recognition, mixed research design
Download the article in English [PDF]: Not available