Autoři
Jan Slavík, Tomáš Janík, Jiří Kohout, Pavel Mentlík, Tereza Češková, Petr Najvar
Abstrakt
Příspěvek je zaměřen na problematiku působení učebního prostředí na kognitivní změny žákovské zkušenosti. Opírá se o výzkumný design zahrnující postupně pre-test, kazustiku vyučovací hodiny, post-test a rozhovory se žáky. Bylo analyzováno celkem 7 hodin matematiky, fyziky a zeměpisu. Bylo zjištěno, že i zdánlivě drobné nejasnosti a nepřesnosti při výuce nezachytitelné bez hlubší analýzy mohou vést k zásadnímu nepochopení klíčových konceptů.
Klíčová slova
učební prostředí, kognitivní změny, mentální schéma
Title
DIDACTIC ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF THE LEARNING ENVIRONMENT ON COGNITIVE CHANGES IN PUPILS’ EXPERIENCE
Abstract
The paper focuses on the problem of the influence of the learning environment on the cognitive changes of the pupils’ experience. It relies on a research design comprising, in a sequential manner, a pre-test, a case study of the lesson, a post- test, and interviews with pupils. A total of 7 hours of mathematics, physics and geography were analysed. We have found that even seemingly minor ambiguities and inaccuracies in teaching undetectable unless deeper analysis is applied can lead to a fundamental misunderstanding of key concepts.
Keywords
learning environment, cognitive changes, mental scheme
Download the article in English [PDF]: Not available