DOPAD VÝUKY PROGRAMU ZAČÍT SPOLU: KVALITATIVNÍ ANALÝZA

Autoři: Denisa Denglerová, Radim Šíp

Abstrakt: Příspěvek seznamuje s výsledky kvalitativního výzkumu v prostředí ZŠ s programem ZaS. ZaS deklaruje jako své stěžejní principy především společné vzdělávání pro všechny, aktivitu dítěte v průběhu vyučování a učení v souvislostech. Z analýz vyplývá, že žáci z tohoto programu profitují. Dochází u nich k větší zodpovědnosti za vlastní učení, jsou samostatnější ve výběru obsahů učení i v procesech jeho realizace. Rozvíjí se u nich výrazně schopnost reflexe a sebereflexe výukových procesů, čímž se významně posilují metakognitivní schopnosti. Detekovali jsme problém s tranzicí nabytých dovedností mezi 1. a 2. stupněm ZŠ. V extrémním případě jsou vyšší dovednosti žáků v samostatnosti uvažování a schopnostech reflexe a komunikace vnímány některými učiteli negativně a dochází k potlačování jejich projevů.

Klíčová slova: Začít spolu; metakognitivní schopnosti; reflexe a sebereflexe; proinkluzivní prostředí

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE IMPACT OF STEP BY STEP PROGRAM: A QUALITATIVE ANALYSIS

Abstract: The paper presents the results of qualitative research in an elementary school setting with the Start Together (ZaS) program. ZaS declares as its guiding principles mainly common learning for all, child activity during the classroom and learning in context. Analyses show that pupils benefit from the program. They take more responsibility for their own learning, are more independent in their choice of learning content and in the processes of its implementation. They develop a strong capacity for reflection and self reflection on learning processes, which significantly strengthens metacognitive skills. We detected a problem with the transition of acquired skills between the 1st and 2nd grade of primary school. In extreme cases, students’ better skills in independent reasoning and reflection and communication skills are perceived negatively by some teachers and there is a suppression of their manifestations.

KeywordsStart together; metacognitive skills; reflection and self -reflection; pro-inclusive environment

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze