FACILITAČNÍ ROZHOVOR VE TŘÍDĚ A OBJEVNÉ SEBEREFLEKTIVNÍ VÝPOVĚDI ŽÁKŮ

5. SEKCE: Výzkum kurikula

Autor: KATEŘINA SRBOVÁ

Abstrakt: Předmětem našeho výzkumu je tzv. facilitační rozhovor. Tak jsme pracovně nazvali výukový rozhovor, jehož cílem je v první řadě podpořit rozvoj osobnosti žáků. Učitel při něm vede žáky k tomu, aby si uvědomili a prozkoumali svou zkušenost z předchozí činnosti a poučili se z ní. Facilitační rozhovor je klíčovou součástí osobnostní a sociální výchovy, která je od září 2007 součástí kurikula všech českých ZŠ. Položili jsme si následující otázky: Je možné odlišit různé styly vedení facilitačního rozhovoru? V jakém komunikačním a vztahovém prostředí se daří dětské sebereflexi? Co je charakteristické pro facilitační rozhovor, který je účastníky vnímán jako: poutavý/nudný, bezpečný/ohrožující, inspirativní/nepřínosný? Jaké poznatky o sobě a o mezilidských vztazích mají děti tendenci hledat a objevit? Co se týká metod, využili jsme posuzovací škály, kvalitativní rozhovory s učiteli a žáky, pozorování a analýzy videonahrávek třídních facilitačních rozhovorů. Zvláštností našeho přístupu je zapojení učitelů jakožto výzkumníků.

 Článek ke stažení [PDF]: Facilitační rozhovor ve třídě a objevné sebereflektivní výpovědi žáků    

Diskuze