2. SEKCE Výzkum role učitele v kontextu kurikulární reformy
Autoři: HAVIGEROVÁ, Jana, JANEBOVÁ, Radka, ZIKL, Pavel
Abstrakt: Učitelé mají ve své profesi imanentně obsaženo formování svých svěřencůsměrem k normalitě, která je explicitně definována např. školským zákonem.V příspěvku se zabýváme otázkami, jaké je implicitní pojetí normality učitelů, kterédeskriptory jsou rozhodující pro popis normálního člověka u skupiny učitelů a liší setyto deskriptory u odlišně zaměřené profese informatiků? Pro řešení výzkumnéotázky jsme zkonstruovali novou projektivní metodu (inspirovanou Kellyho REPtestem). Prezentujeme dílčí výsledky získané touto metodou.
Klíčová slova: implicitní teorie, deskriptory normality, pomáhající profese
Článek ke stažení [PDF]: Implicitní charakteristiky normality v pojetí pedagogů – Dílčí výsledky výzkumu
Title: Implicit descriptors of normality in teachers point of viewPartial results from research
Abstract: There is one think immanently presented in teacher profession: purposefulinfluence on an individual so that he/she approximates to an aim called norm as much aspossible. This norm is explicitly defined in documents like the Framework EducationalProgramme. But the norm has also been concealed inside our mind. This is denominated asimplicit theory of normality. This article deals with questions: What is the teachers’ view ofnormal and which descriptors they use to describe normal individual? There was newprojective method constructed (inspired by Kelly’s REP test) to obtain these answers. Thereare presented partial results of the research in this article.
Key words: implicit (also tacite, intuitive, subjective, naive, lay) theories, descriptors ofnormality, helping professions
Download the article in English [PDF]: Not available