Autoři: Miroslav Janík1, Jana Veličková2
Abstrakt: Porozumění subjektivním reprezentacím jazykového repertoáru vícejazyčných žáků a žákyň může zlepšit jejich vzdělávání. Tato studie zkoumá, jak žáci a žákyně osmých tříd na třech základních školách vnímají své jazykové prostředí a jak své jazyky využívají při učení. Na základě kvalitativní obsahové analýzy audiozáznamů jejich reflexí nad vlastními LEGO výtvory výsledky naznačují, že jejich jazykové prostředí je utvářeno spíše biografickými zkušenostmi, individuálními preferencemi a subjektivitou než školním jazykovým vzděláváním. Jazyk si často spojují s (ideálním) domovem a při učení využívají celý svůj jazykový repertoár. Tyto poznatky přispívají k diskusi o efektivnějším vzdělávání vícejazyčných žáků a žákyň s důrazem na jejich žité zkušenosti.
Klíčová slova: vícejazyčnost, subjektivní reprezentace jazyka, jazyková biografie, materiální kultura vícejazyčnosti
Title: “HOW DO MULTILINGUAL STUDENTS LEARN?”: AN ANALYSIS OF LEARNERS’ REPRESENTATIONS OF THEIR LANGUAGE ENVIRONMENT USING LEGO
Abstract: Understanding multilingual pupils’ subjective representations of their linguistic repertoire can enhance their education. This study explores how 8th-grade pupils in three schools perceive their linguistic environment and use their languages in learning. Using qualitative content analysis of audio-recorded reflections on their LEGO creations, findings suggest that pupils’ linguistic environments are shaped by biographical experiences, preferences, and subjectivity rather than school learning. They associate language with an (ideal) home and use their full linguistic repertoire in learning. These insights contribute to improving multi- lingual education by emphasizing pupils’ lived experiences.
Keywords: multilingualism, subjective representation of language, language bi- ography, material culture of multilingualism
Download the article in English [PDF]: Not available