Autoři: Petr Svojanovský, Jana Obrovská, Jana Navrátilová, Jana Kratochvílová, Miroslav Jurčík
Abstrakt: Ačkoliv se výzkumníci často teoreticky hlásí k širšímu pojetí inkluzivního vzdělávání, tedy k naplňování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků, jejich metodologické nástroje a zjištění se zpravidla zaměřují jen na určité skupiny žáků (typicky žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a/nebo sociálním znevýhodněním). V našem příspěvku představujeme výzkum širšího pojetí inkluze, ve kterém je teorie koherentní s metodologií a výsledky. S pomocí etnografického designu zjišťujeme, jak učitelé (n=6) na druhém stupni dvou základních škol ve dvou třídách adresují individuální vzdělávací potřeby každého žáka (n=42) a jak na to žáci reagují. Naše zjištění ukazují pestrost učebních profilů jednotlivých žáků a jak učitelé flexibilně „přepínají“ mezi inkluzivními praktikami, aby dokázali zohledňovat rozmanité vzdělávací potřeby žáků v heterogenní třídě.
Klíčová slova: žákovská diverzita; inkluzivní praktiky učitelů; hlas žáků; etnografie
Title: FROM FIXED GROUPS TO DYNAMIC PRACTICES: HOW TEACHERS ADDRESS THE INDIVIDUAL EDUCATIONAL NEEDS OF ALL STUDENTS
Abstract: Although researchers often theoretically advocate for a broader conception of inclusive education, namely fulfilling the individual educational needs of all students, their methodological tools and findings typically focus only on certain groups of students (typically students with special educational needs and/or socially disadvantaged). In our paper, we present research on a broader understanding of inclusion, where the theory is coherent with methodology and results. Using ethnographic design, we explore how teachers (n=6) in the lower secondary schools in two classes address the individual educational needs of each student (n=42) and how students respond to it. Our findings demonstrate the diversity of learning profiles among individual students and how teachers flexibly „switch“ between inclusive practices to accommodate the diverse educational needs of students in a heterogeneous class.
Keywords: student diversity; teachers’ inclusive practices; students voice; ethnography
Download the article in English [PDF]: Not available