Autor: Eva Minaříková
Sekce 2: Kvalita učitele a učitelského vzdělávání
Abstrakt: I přes mnohé debaty je v současné době považováno učitelství za profesi a učitel za profesionála. Jako jeden ze znaků profese představil Goodwin (1994) profesní vidění – soubor diskursivních praktik, skrze které profesionálové poznávají aspekty situace důležité pro jejich profesi. Podle Sherinové (2007), která uvedla tento pojem do pedeutologického výzkumu, zahrnuje procesy selektivní pozornosti a na vědění založeného uvažování. V našem výzkumu odkazuje uvažování založené na vědění k procesům reprezentování, interpretování, vysvětlování, predikování, hodnocení a navrhování alternativ a alterací výukových situací.
Klíčová slova: profese, profesní vidění, videosekvence.
-
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Povaha profesního vidění u studentů učitelství: pilotní studie
Title: Student teachers´ professional vision: A pilot study
Abstract: Despite many discussions, teaching is regarded as a profession and teachers as professionals. Goodwin (1994) introduced professional vision as one of the characteristics of a profession. It refers to the set of discursive practices used by professionals to recognize aspects of a situation relevant to their profession. According to Sherin (2007), who introduced this concept into educational research, it refers to the processes of noticing and knowledge-based reasoning. In our study, we define knowledge-based reasoning as consisting of processes of representing, interpreting, explaining, predicting, evaluating and suggesting alternatives of classroom situations.
Keywords: profession, professional vision, video sequences
Download the article in English [PDF]: Not available