POVINNÁ PŘEDŠKOLNÍ DOCHÁZKA: SOUČASNÉ VÝZVY A JEJÍ IMPLEMENTACE V PRAXI MATEŘSKÝCH ŠKOL

Autoři: Kateřina Valchářová, Eva Šmelová, Pavlína Nastoupilová

Abstrakt: Tato studie se zaměřuje na analýzu dopadů zavedení povinné předškolní docházky na kvalitu předškolního vzdělávání v České republice, s důrazem na implementaci tohoto opatření v kontextu aktuálního Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Výzkum, který vychází z kvalitativní analýzy rozhovorů s pedagogy, identifikuje klíčové aspekty zavedení povinné předškolní docházky, jako jsou administrativní nároky, přizpůsobení učebního procesu potřebám různorodé skupiny dětí a výzvy spojené s úzkou spoluprací s rodiči. Závěry ukazují na pozitivní dopady tohoto opatření, přičemž zároveň zdůrazňují potřebu podpory pedagogů v oblasti administrativního a metodického zvládání změn.

Klíčová slova: povinná předškolní docházka, kvalita předškolního vzdělávání, Rámcový vzdělávací program, kompetenční rámec, podpora učitelů

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: MANDATORY PRESCHOOL ATTENDANCE: CURRENT CHALLENGES AND ITS IMPLEMENTATION IN PRESCHOOL PRACTICE

Abstract:

This study focuses on analyzing the impact of the introduction of mandatory preschool attendance on the quality of preschool education in the Czech Republic, with an emphasis on the implementation of this measure within the context of the current Framework Educational Program for Preschool Education (RVP PV). The research, based on a qualitative analysis of interviews with educators, identifies key aspects of the introduction of mandatory preschool attendance, such as administrative demands, adaptation of the learning process to the needs of a diverse group of children, and challenges related to close cooperation with parents. The findings highlight the positive effects of this measure while also emphasizing the need to support educators in managing administrative and methodological changes.

Keywords: mandatory preschool anendance, preschool education quality, Framework Educational Program, competency framework, teacher support

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze