Autor: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Anotace: Žáci z osmých ročníků na třech pražských školách se v roce 1992 a v roce 2002 vyjadřovali jednak k tomu, jak to v jejich třídách vypadá s přístupem učitele k žákům, s organizací výuky a zvládnutelností školní práce, s kamarádskými vztahy mezi spolužáky i s celkovou spokojeností žáků ve třídě. Jednak měli možnost vyjádřit, jak by si přáli, aby to v daných oblastech života ve třídě vypadalo. V celku se podle žáků za deset let klima ve třídě zhoršilo, byť nijak dramaticky. Podle toho, jak se změnila přání žáků, lze pak usuzovat na to, že rozdíl mezi tím, co ve svých třídách zažívají, a tím, co by zažívat mohli, žáci nejen žijí, ale též prožívají – a to jak asimilací změny k horšímu beze změny svých ideálů, tak jejich rezignující akomodací, ale též vůči změně k horšímu vyvzdorovanými vyššími aspiracemi (tedy různým způsobem vůči vyčleněným dílčím oblastem klimatu ve třídě).
Článek ke stažení [PDF]: Pražští žáci po deseti letech: Klima ve třídě z perspektivy žáků