Autor: Jaroslav Vávra
Abstrakt: O českém geografickém kurikulu se v Česku diskutuje již deset let. Podle tohoto dokumentu se učí na základních školách od roku 2007 (Výzkumný ústav pedagogický v Praze 2007). Rámcový vzdělávací program (kurikulum) vychází z kmenového učiva, které pochází z reformy ze začátku 80. let a ze Standardu základního vzdělávání (MŠMT 1995), resp. ve čtyřletém gymnáziu (MŠMT 1996).
Mezitím Američané publikovali Geography for Life (1994), americké geografické standardy. Komise pro geografické vzdělávání při IGU přijala ve Washingtonu v roce 1992 Chartu geografického vzdělávání (Haubrich 1994), která je přeložena do 21 jazyků, včetně češtiny. Angličané podstatně revidovali své národní kurikulum v roce 2000, Němci publikovali Deutsche Gesellschaft für Geographie (Kulke 2007). Nyní se v Česku začíná mluvit o revizi národního kurikula, která by měla nastartovat snad v roce 2013.
Článek analyzuje revidovanou Bloomovu taxonomii očekávaných výsledků v kurikulu a naznačuje možné strategie, kudy by se měla ubírat revize českého geografického kurikula. Jsou to tematizace, standardizace a využití revidované Bloomovy taxonomie.
Klíčová slova: geografické kurikulum, tematizace, standardizace, revidovaná Bloomova taxonomie
Článek ke stažení v češtině [PDF]: REVIZE ČESKÉHO GEOGRAFICKÉHO KURIKULA?
Abstract: The new Czech geographical curriculum has been discussed ten years, yet. This document has been implemented into Czech school curricula since 2007. The Czech national curriculum is based on core subject-matter which comes from 1980s education reform in Czechoslovakia, from the Standard of Basic Education (1995) and the Standard of Secondary School Education (1996).
In 1990s American educators published Geography for Life (1994), US Standards on geographical education. The Commission on Geographical Education – IGU accepted International Charter on Geographical Education in Washington, 1992 (Haubrich 1994), which was translated into 21 languages, incl. Czech. English educators revised the National Curriculum in 2000; German educators published Deutsche Gesellschaft für Geographie (Kulke 2007). Today Czech authorities started to speak on the new reform of the National Curriculum, 2013.
Author analyzes geographical the potential strategies in Czech geographical learning outcomes of curriculum and indicates strategies in next steps in Czech reform – thematization, standardization and using A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives.
Key words: geographical curriculum, thematization, standardization, Revised of Bloom’s Taxonomy
Download the article in English [PDF]: Not available