SEBEREGULOVANÉ UČENÍ VYSOKOŠKOLSKÝCH STUDENTŮ V PROSTŘEDÍ E-LEARNINGU: POHLED MULTIMODÁLNÍ ANALYTIKY UČENÍ

Autoři: Libor Juhaňák, Karla Brücknerová, Nicol Dostálová, Barbora Nekardová

Sympozium prezentuje výsledky výzkumného projektu Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky. Za výzkumný tým se sympozia zúčastní Libor Juhaňák (řešitel projektu), Karla Brücknerová, Nicol Dostálová a Barbora Nekardová. Sympozium se skládá z úvodního slova, ze tří vzájemně se doplňujících příspěvků, shrnutí a diskuze. Úvodní slovo vysvětlí význam seberegulovaného učení v prostředí e-learningu, a specificky blended learningu, jemuž se věnujeme v našem výzkumu. Budou představeny limity jednotlivých metodologických přístupů při výzkumu SRL a představíme multimodální analytiku jako slibný a aktuální přístup, který na tyto limity reaguje. Na úvodní slovo naváže příspěvek využívající kvalitativní metodologii, který k analýze seberegulovaného učení přispívá vytvořením kódovacího schématu k analýze didaktického kontextu kurzů. Na tento příspěvek naváže příklad kvantitativně orientované analýzy SRL, která se zaměřovala kombinaci dotazníkových a dat o reálném chování studentů v LMS pro účely mapování souvislosti mezi tím, jakou vykazují vysokoškolští studenti úroveň, a jak se reálně chovají ve studovaných kurzech v LMS. Poslední příspěvek naznačí mož- nosti využití technologie eye-trackingu při experimentálním ověřování vlivu metakognitivních pobídek na výsledky učení, a to v kontextu učení se z multi- mediálních výukových materiálů. Shrnutí a propojení příspěvků se bude věnovat jak metodologickým, tak didaktickým výzvám, které z výsledků plynou. Při diskutování těchto výzev budeme dle zájmu účastníků kontextualizovat představené výsledky i s dalšími výsledky vzešlými z dotazníkového šetření či rozhovorů s učiteli. Pořadí příspěvků: 1. Podpora seberegulovaného učení vysokoškolských studentů v prostředí e-learningu 2. Využití multimodální analytiky učení pro výzkum seberegulovaného učení vysokoškolských studentů v online výukových prostředí 3. Metakognitivní pobídky jako podpora učení: Eye-trackingová studie.

Článek ke stažení [PDF]

Diskuze