SOCIÁLNÍ PEDAGOG A JEHO POTŘEBNOST Z POHLEDU UČITELE

Autoři: Tereza Hormandlová1, Jan Šmída2, Tomáš Čech2

Abstrakt: České školství čelí výzvám spojeným s nadměrným pracovním zatížením pedagogů, přičemž více než polovina učitelů pociťuje dlouhodobý stres vedoucí k vyhoření. Jedním z možných řešení je role sociálního pedagoga, který poskytuje podporu učitelům a metodicky je vede. Výzkum provedený mezi 1 610 učiteli základních škol v ČR, kde sociální pedagog nepůsobí, zkoumal vliv velikosti obce a školy na motivaci učitelů ke zřízení pozice. Statistická analýza neprokázala významný vliv těchto faktorů. Zájem o zřízení pozice byl vysoký nehledě na uvedené faktory. Z výsledků výzkumu je zřejmá plošná potřeba základních škol zavést pozici sociálního pedagoga.

Klíčová slova: sociální pedagog, základní škola, syndrom vyhoření, učitel

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: SOCIAL EDUCATOR AND THEIR NECESSITY FROM THE TEACHER’S PERSPECTIVE

Abstract: The Czech education system is facing challenges related to excessive work- load for teachers, with more than half of teachers experiencing long-term stress leading to burnout. One possible solution is the role of the social educator, who provides support and guidance to teachers. Research carried out among 1 610 teachers at elementary schools with no social educators examined the impact of the size of the municipality and school on teachers’ motivation to establish the position. Statistical analysis showed no significant influence of these factors. Interest in establishing a position was high regardless of these factors. From the research results, there is a widespread need for elementary schools to establish a social educator position.

Keywords: social educator, basic school, burnout syndrome, teacher

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze