UPLATŇOVÁNÍ KOMPETENCÍ ŘEDITELŮ PŘI ŘÍZENÍ ARABSKÝCH ŠKOL V IZRAELI A JEJICH DOPAD NA KLIMA UČITELSKÉHO SBORU

Autoři: Abdulrahman Agayneh, Martin Chvál

Abstrakt: Studií, které se věnují kompetencím ředitelů arabských škol v Izraeli, není mnoho. Cílem naší studie je zjistit, nakolik souvisí dimenze pedagogického řízení zjišťované dotazníkem PIMRS (Principal Instructional Management Rating scale, Hallinger, 1983) s dimenzemi organizačního klimatu školy měřeného OCDQ ‑RS (Hoy, Tarter, & Kottkamp, 1991). Dotazníky vyplnilo 30 ředitelů z 30 škol a 819 učitelek a učitelů. Výsledky budou zpracovány pro vystoupení na konferenci ČAPV 2021.

Klíčová slova: Arabské školy, vzdělávací systém v Izraeli, kompetence ředitele školy, PIMRS, OCDQ ‑RS

Článek ke stažení [PDF]

Title: EXERCISING THE COMPETENCES OF PRINCIPALS IN THE MANAGEMENT OF ARAB SCHOOLS IN ISRAEL AND THEIR IMPACT ON THE CLIMATE AMONG THE TEACHING STAFF

Abstract: There are not many studies that focus on the competencies of Arab school principals in Israel. The aim of our study is to determine the extent to which the dimensions of pedagogical management determined by the PIMRS questionnaire (Principal Instructional Management Rating scale, Hallinger 1983) are related to the dimensions of the school’s organizational climate measured by OCDQ ‑RS (Hoy Tarter and Kottkamp, 1991). Questionnaires are completed by a total of about 30 principals from 30 schools and more than 780 teachers. The results will be presented at the ČAPV 2021 conference.

Keywords: Arab school, educational system in Israel, competence of the school principal PIMRS, OCDQ ‑RS

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze