Autoři: Jaroslava Ševčíková, Jitka Plischke
Abstrakt: Příspěvek řeší problematiku uvažování studenta učitelství (pro 2. st. ZŠ), o plánování výuky, v podobě písemné přípravy (Plán), a přemýšlení o ní. Po zpracování Plánu je realizováno srovnáváním s profilem kompetencí v Kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (Rámec). Obsahovou analýzou 43 Plánů byly zjištěny trendy, které jsou zobecnitelné. Předběžné výsledky poukazují na zaměření Plánů na obsahy výuky, učivo a jeho didaktikou analýzu, méně či vůbec pak na žáka a jeho potenciál dosahování stanovených cílů při učení, a na prostředí k učení. Trend uvažování studentů neodpovídá požadavkům Rámce a je žádoucí ho ovlivňovat, najít a využívat v pregraduální přípravě nástroje pro vedení studenta k osvojování kompetencí Rámce.
Klíčová slova: student, kompetence, plánování výuky, Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství
Title: TEACHER TRAINING STUDENTS’ PERCEPTIONS OF LESSON PLANNING IN THE CONTEXT OF THE COMPETENCE FRAMEWORK FOR TEACHER TRAINING GRADUATES
Abstract: This paper deals with the issue of teacher training students (for ISCED 2) thinking about lesson planning in the form of a Written Preparation (hereafter Plan). After the Plan is developed, the thinking is implemented by comparing it with the competency profile in the Competence Framework for teacher training graduates (hereafter Framework). 43 students’ Plans showing trends that are generalizable were analysed. Results point to a focus of the Plans on the content of teaching and its didactic analysis, and less or not at all on the pupil and his/her potential to achieve the learning objectives. The trend of students’ thinking doesn’t correspond to the requirements of the Framework. It is desirable to influence it, to find and use tools to guide the students to acquire the competences of the Framework.
Keywords: student, competence, lesson planning, Competence Framework for teacher training graduates
Download the article in English [PDF]: Not available