Autoři: Jakub Pivarč
Abstrakt: Studie představuje první adaptaci a validaci nástroje TPSN (Teachers‘ Perception of Support Needs Scale) pro české prostředí. TPSN je 9položková škála měřící vnímané potřeby podpory učitelů v kontextu inkluzivního vzdělávání, která hodnotí jednak důležitost různých forem podpory, jednak frekvenci jejich reálného poskytování. Psychometrické vlastnosti české verze TPSN byly ověřeny na vzorku 330 učitelů z 56 náhodně vybraných základních škol. Konfirmační faktorová analýza potvrdila dvoufaktorovou strukturu originálního nástroje: Podpora pro používání inkluzivních výukových strategií (ω = 0,90) a Odborné vedení a podpora (ω = 0,92). Model s korelovanými faktory vykazoval přijatelnou shodu s daty (CFI/TLI = 0,998; RMSEA = 0,017; SRMR = 0,067). Adaptovaný nástroj představuje validní a reliabilní metodu pro systematické hodnocení vnímaných potřeb podpory českých učitelů, využitelnou pro výzkumné účely i tvorbu vzdělávací politiky.
Klíčová slova: validace; TPSN; potřeby podpory učitelů; inkluzivní vzdělávání
Title: PERCEIVED NEEDS AND REAL SUPPORT FOR TEACHERS IN INCLUSIVE EDUCATION: ADAPTATION AND VALIDATION OF THE CZECH VERSION OF THE TEACHERS’ PERCEPTION OF SUPPORT NEEDS SCALE
Abstract: The study presents the first adaptation and validation of the TPSN (Teachers’ Perception of Support Needs Scale) for the Czech environment. TPSN is a 9-item scale measuring teachers’ perceived support needs in the context of inclusive education, which assesses both the importance of various forms of support and the frequency of their actual provision. The psychometric properties of the Czech version of TPSN were verified on a sample of 330 teachers from 56 randomly selected primary schools. Confirmatory factor analysis confirmed the two-factor structure of the original instrument: Support for using inclusive teaching strategies (ω = .90) and Professional guidance and support (ω = .92). The model with correlated factors showed acceptable fit with the data (CFI/TLI = .998; RMSEA = .017; SRMR = .067). The adapted instrument represents a valid and reliable method for systematic assessment of Czech teachers’ perceived support needs, applicable for both research purposes and educational policy development.
Keywords: validation; TPSN; teachers’ support needs; inclusive education
Download the article in English [PDF]: Not available