VÝZKUM SOCIÁLNÍHO KLIMATU UČITELSKÝCH SBORŮ: SOUVISLOSTI VÝZKUMNÝCH NÁLEZŮ

Autoři: Andrea Rozkovcová, Petr Urbánek, Helena Picková, Jitka Jursová, Magda Nišponská, Oto Dymokurský

Abstrakt: Sympozium „Sociální klima učitelských sborů: souvislosti výzkumných nálezů“ sestává ze čtyř vzájemně tematicky provázaných příspěvků. První z nich představuje QUAN přístup k výzkumu sborů, zvláště grafické profily klimatu generované z dat získaných na ZŠ a SŠ nástrojem OCDQ-RS. Druhý pojednává o QUAL výzkumném přístupu a jeho roli při objasňování kontextu vzniku a rozvoje klimatu sboru. Třetí příspěvek se zaměřuje na možnosti intervencí směřovaných ke sboru a k vedení školy s cílem zlepšit klima a na zjištění, za jakých podmínek mohou být intervence úspěšné. Ve čtvrtém příspěvku je řešena problematika míry mentalizace u pedagogických pracovníků, která ovlivňuje jejich chování k druhým lidem a přispívá tak kladně nebo záporně k rozvoji příznivého nebo rizikového klimatu sboru. Všechny příspěvky využívají data získaná v průběhu přirozeného longitudinálního kvazi-experimentu.

Klíčová slova: sociální klima; učitelský sbor; přirozený kvazi-experiment

Článek ke stažení [PDF]

Title: SOCIAL CLIMATE OF TEACHING STAFFS: CONTEXT OF RESEARCH FINDINGS

Abstract: The symposium “Social climate of teaching staffs: context of research findings“ consists of four thematically linked papers. The first presents the QUAN approach to research of teaching staff climate, with a special focus on the graphical climate profiles generated from data obtained at primary and secondary schools with the OCDQ- RS tool. The second discusses the QUAL research approach and its role in clarifying the context for the creation and development of staff climate. The third paper focuses on the possibilities of interventions aimed at the staff and the school management with the aim of improving the climate and on determining under what conditions the interventions can be successful. In the fourth contribution, the issue of the level of mentalizing among teaching staff members is addressed, which affects their behaviour towards other people and thus contributes positively or negatively to the development of a favourable or risky climate. All contributions use data obtained in the course of a natural longitudinal quasi -experiment.

Keywords: social climate; teaching staff; natural quasi-experiment

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze