ZKUŠENOSTI UČITELŮ SE SPOLEČNÝM VZDĚLÁVÁNÍM V ZÁKLADNÍ ŠKOLE

Autoři : Anna Tomková, Helena Hejlová

Abstrakt:
Výzkumná zpráva je součástí projektu APIV A, který se zabývá implementací společného vzdělávání (SV) do základního vzdělávání. Kvalitativní výzkum realizovaný v roce 2021 na 6 ZŠ zjišťuje polostrukturovanými rozhovory, jakou zkušenost mají učitelé z plánování, realizace a hodnocení výuky v SV. Výsledky ukazují, že učitelé řeší, jak diferencovat výuku škálou metod a organizačních forem a jak řídit různé skupiny. Zdůvodňují učitelovu potřebu prohlubovat znalosti o dítěti, pečovat o osobnostně sociální rozvoj žáků a o klima. Ukazují, že učitelé potřebují rozvíjet svou dovednost komunikovat se žáky a rodiči o rozdílnostech v podporách, výkonech a hodnocení, a spolupracovat s dalšími odborníky v rámci školy i mimo. Potvrzují, že dynamika složení žákovských kolektivů vyžaduje celoživotní profesní učení pedagogů i týmů škol. Shrnují aktualizované nároky na profesní kompetence v SV.

Klíčová slova:

učitel ve společném vzdělávání, profesní kompetence učitele, základní škola, kvalitativní výzkum

Článek ke stažení [PDF] 

Title
TEACHERS´ EXPERIENCE WITH INCLUSIVE EDUCATION AT ELEMENTARY SCHOOLS

Abstract
The research report is part of the APIV A project, which deals with the imple- mentation of inclusive education into basic education. Qualitative research carried out in 2021 at 6 elementary schools explores through semi-structured interviews what experience teachers have with the planning, implementation and evaluation of teaching in inclusive education. The results show that teachers are concerned with how to differentiate teaching by employing a range of methods and organ- izational forms and how to manage different groups. The research justifies the teachers’ need to deepen knowledge about the child, as well as to take care of the personal and social development of pupils and the climate. It also shows that teachers need to develop their skills in communicating with pupils and parents about differences in support and evaluation, and to collaborate with other pro- fessionals within and outside the school. The report confirms that the dynamics of the composition of pupil groups requires lifelong professional learning of teachers and school teams. It summarizes the updated requirements for profes- sional competences in inclusive education.

Keywords
teacher in inclusive education; professional competences of a teacher; elementary school; qualitative research

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze