ZNALOSTI ŽÁKŮ 4.–9. ROČNÍKŮ ZŠ O FUNGOVÁNÍ INTERNETU

Autoři: Cyril Brom1, Anna Drobná1,2, Anna Yaghobová1, Daniel Šíastný1, Marek Urban3

Abstrakt: Principy fungování internetu patří mezi klíčová témata tzv. nové informatiky, avšak „evidence-based“ výukové postupy pro tuto oblast neexistují. Studie zkoumá, jak se vyvíjí žákovské znalosti o internetu s věkem a zda cílená intervence postavená na modelu E-U-R může tento proces urychlit. Studie proběhla se 165 žáky (4.–9. ročník, 9–15 let; smíšený výzkumný design s experimentální a kontrolní skupinou). Experimentální skupina absolvovala individuální výuku na 60 minut, kontrolní nikoli. Výsledky ukázaly, že žáci mají vágní a neúplné představy, často pramenící z každodenních zkušeností (např. že data jsou „uvnitř aplikací v mobilu“). Intervence zlepšila znalosti na úroveň o dva roky starších vrstevníků. Z výsledků plyne, že intervence postavené na E-U-R modelu jsou vhodné pro tuto oblast.

Klíčová slovainternet, základní škola, konceptuální změna, E-U-R model, digitální technologie

 

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: UNDERSTANDING OF INTERNET FUNCTIONING AMONG 4TH–9TH GRADE STUDENTS

Abstract: Understanding the functioning principles of the internet is a key topic of revised Czech computer science pretertiary curriculum, yet evidence-based teaching methods in this area are lacking. This study explores the evolution of internet knowledge among primary and lower secondary students and examines effects of a targeted intervention based on the E-R-R (Evocation – Realizing of meaning – Reflection) learning model. In a mixed methods study (N = 165; Grades 4–9, 9–15y), the experimental group received a 60-minute tutoring lesson while the control group did not. Initially, students held vague, everyday conceptions of the internet. Following the intervention, their understanding advanced by the equivalent of two years. These findings show the promise of E-R-R model-based instruction for enhancing digital literacy among children.

Keywords: internet, pre-tertiary education, conceptual change, the E-R-R learning model, digital technologies

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze