Autoři: Matúš Kurian, Helena Beranová, Daniela Hančlová, Miroslava Hapalová, Roman Lyach, Ondřej Šteffl
Abstrakt: Zkoumáme zvídavost žáků 7.–9. ročníku v síti ScioŠkol a mimo ní v dimenzích radostné objevování a deprivační senzitivita. Data byla získána od 774 žáků (278 ze ScioŠkol, 496 z jiných škol). Výsledky ukazují významně vyšší míru obou typů zvídavosti u žáků ScioŠkol a výraznější tendenci k mezioborovému propojování informací. Rozdíly mohou souviset s častější expozicí situacím vyžadujících hledání alternativních řešení. Na základě dat jsme vyloučili vliv rodičovské podpory, wellbeingu, přístupu k chybám a růstového nastavení. Sekundárně jsme zjistili genderové rozdíly v depresivitě, úzkostnosti a emocionálním diskomfortu při dělání chyb, se značně vyššími hodnotami u dívek. Rozdíly v emočním prožívání naznačují potřebu diferencovaného přístupu při podpoře explorativního chování.
Klíčová slova: zvídavost, wellbeing, pedagogické přístupy, genderové rozdíly
Title: CURIOSITY IN LOWER SECONDARY STUDENTS: A COMPARATIVE STUDY
Abstract: We examine curiosity in grades 7–9 within and outside the ScioŠkoly network, focusing on Joyful Exploration and Deprivation Sensitivity. Data from 774 students (278 from ScioŠkoly, 496 from other schools) show significantly higher levels of both curiosity types in ScioŠkoly students and stronger cross-domain knowledge integration. These differences may relate to more frequent exposure to alternative solution seeking at ScioŠkoly. We found no differences in parental support, well-being, approach to errors, or growth mindset. Gender differences emerged in depression, anxiety, and error-making-related emotional discomfort, with higher values in girls, suggesting the need for dif- ferentiated support of exploratory behavior.
Keywords: curiosity, wellbeing, pedagogical strategies, gender differences
Download the article in English [PDF]: Not available