Autor: Marek Matouš Bula, Bohumíra Lazarová, Milan Pol
Abstrakt: Caring leadership představuje přístup, který je propojen s well-beingem uči- telů prostřednictvím autenticity, péče a podpory ze strany vedení školy. V této studii analyzujeme specifika vztahu mezi caring leadership, pracovními pod- mínkami a well-beingem učitelů základních a středních škol. Výzkum využívá sííovou analýzu k identifikaci klíčových faktorů ovlivňujících učitelskou po- hodu a propojení mezi vnímanou podporou vedení, vztahy s kolegy a pracovní spokojeností. Výsledky naznačují, že školní propojenost a caring leadership hrají centrální roli ve vnímání učitelského well-beingu, zatímco odměňování je okrajovým faktorem s malým vlivem. Dále identifikujeme rozdíly ve vnímání těchto faktorů mezi učiteli s různou délkou praxe.
Klíčová slova: well-being učitelů, caring leadership, síťová analýza
Title: TEACHER WELL-BEING AND THE ROLE OF SCHOOL LEADERSHIP APPROACH
Abstract: Caring leadership has been shown to have a positive effect on teacher well-being through authenticity, care, and support from school leadership. This study analyses specific relationships between caring leadership, working conditions, and the well-being of primary and secondary school teachers. Using network analysis, we identify key factors influencing teacher well-being and the con- nections between perceived leadership support, relationships with colleagues, and job satisfaction. The results suggest that school connectedness and caring leadership play a central role in the perception of teacher wellbeing. Additionally, we identify differences in the perception of these factors among teachers with varying lengths of experience.
Keywords: Teacher wellbeing, caring leadership, network analysis
Download the article in English [PDF]: Not available