EVALUAČNÍ PROSTŘEDÍ ŠKOLY JAKO MEDIÁTOR VE VZTAHU MEZI DISTRIBUTIVNÍM VEDENÍM ŠKOLY A PRACOVNÍ SPOKOJENOSTÍ UČITELŮ: HRAJE ROLI VELIKOST ŠKOLY?

Autor: Eva Potužníková, Stanislav Michek, Kristýna Šejnohová

Abstrakt: Pracovní spokojenost učitelů ovlivňuje přístup učitelů k práci, jejich pohodu i ochotu setrvat v profesi. Příspěvek pomocí sekundární analýzy dat českých uči- telů sbíraných v šetření TALIS 2018 (N = 2517) zkoumá vztah mezi spokojeností učitelů a distributivním vedením školy. Výsledky ukazují, že distributivní vedení má bez ohledu na velikost školy silný pozitivní vztah se spokojeností učitelů s pracovištěm, který je zčásti zprostředkován příznivým psychosociálním klima- tem a evaluačním prostředím školy, v němž je více využívána kolegiální zpětná vazba. Naopak spokojenost učitelů s profesí souvisí s distributivním vedením jen slabě a mediační role prostředí školy se nepotvrdila. Distribuce rolí spojených s vedením školy včetně evaluace učitelů může podpořit spokojenost učitelů.

Klíčová slova: Distributivní vedení, pracovní spokojenost učitelů, hodnocení učitelů, školní klima, velikost škol

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE MEDIATING ROLE OF THE SCHOOL FEEDBACK ENVIRONMENT IN THE RELATIONSHIP BETWEEN DISTRIBUTED SCHOOL LEADERSHIP AND TEACHER JOB SATISFACTION: DOES THE SCHOOL SIZE MATTER?

Abstract:

Teachers’ job satisfaction affects their work commitment, well-being, and will- ingness to stay in the profession. Using a secondary analysis of Czech teacher data collected in the TALIS 2018 survey (N = 2517), this paper analyses the rela- tionship between teacher job satisfaction and distributed school leadership. The results show that irrespective of school size, distributed leadership is strongly related to teacher satisfaction with the workplace but weakly related to satis- faction with the profession. Teacher satisfaction with the workplace is partly mediated by psychosocial school climate and a school’s feedback environment involving types of collegial feedback. Distribution of school leadership roles, including the routines of teacher evaluation, may promote teacher satisfaction.

Keywords: Distributed leadership, teacher job satisfaction, teacher evaluation, school climate, school size

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze