CO BRÁNÍ PROFESNÍMU RŮSTU ZAČÍNAJÍCÍCH UČITELŮ? ANALÝZA ROZVOJE KOMPETENCÍ BĚHEM PRVNÍCH DVOU LET VÝUKY

Autor: Jakub Vlček, Klára Šeďová

Abstrakt: Tento příspěvek zkoumá vývoj kompetencí začínajících učitelů během prvních dvou let praxe, se zaměřením na důvody vedoucí ke stagnaci nebo regresi. V rámci longitudinálního kvalitativního designu se šest začínajících učitelů zúčastnilo tří kol rozhovorů. Analýza odhalila tři vývojové trajektorie: zlepšení, stagnaci a pokles. Zatímco všichni učitelé vykazovali růst v některých oblastech, žádný z nich se nezlepšoval konzistentně. Mezi překážky rozvoje patřilo zvládnutí kompetence v rámci pregraduální přípravy, omezené porozumění pedagogickým konceptům, limitující přesvědčení o žácích, nízká míra vlastní iniciativy a vnější faktory. Nejvýznamnější roli však hrály vnitřní překážky. Zjištění ukazují in- dividuální rozdíly v profesním růstu a zpochybňují jednotnost počáteční fáze.

Klíčová slova: začínající učitelé; profesní rozvoj; rozvoj kompetencí; longitudinální kvalitativní studie

Článek ke stažení [PDF]

Title: WHAT HINDERS PROFESSIONAL GROWTH OF NOVICE TEACHERS? AN ANALYSIS OF COMPETENCY DEVELOPMENT DURING THE FIRST TWO YEARS OF TEACHING

Abstract: This paper explores the development of novice teachers’ competencies during their first two years of professional career, focusing on reasons contributing to stagnation or regression. Using a longitudinal qualitative design, six novice teachers participated in three rounds of interviews. Analysis revealed three developmental trajectories: improvement, stagnation, and decline. While all teachers showed growth in some areas, none improved consistently across all competencies. Barriers to development included mastery of competence from pre-service training, lack of understanding, limiting beliefs, lack of agency, and external factors, with internal barriers being the most significant. The findings highlight individual differences in professional growth and challenge the assump- tion of a uniform developmental trajectory during the early years of teaching

Keywords: novice teachers; professional development; competency development; longitudinal qualitative study

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze