IMPLEMENTACE DĚTSKÉ PALIATIVNÍ PÉČE DO VÝUKY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY: PODPORA DĚTÍ A RODIN V PROCESU VYROVNÁVÁNÍ SE S ÚMRTÍM

Autor: Monika Kadrnožková, Barbara Valešová Malešová

Abstrakt: Cílem příspěvku je představit implementaci tématu dětské paliativní péče do výuky neučitelských studijních programů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Navzdory rychlému rozvoji oboru a jeho rostoucí důležitosti v praxi zůstává téma dětské paliativní péče v akademické sféře okrajově zpracováno. Výzkum se zaměřuje na postoje studentů speciální pedagogiky k paliativní péči a tématu smrti u dětí. Prostřednictvím dotazníkového šetření bylo získáno 114 odpovědí od studentů PedF UK ve studijním programu speciální pedagogiky. Korelační analýzou byl zjišíován vztah mezi znalostmi studentů a jejich přístupem ke komunikaci s dětmi o smrti a s rodinami dětí v paliativní péči. Výsledky ukazují signifikantní vztah mezi již nabytými zkušenostmi v této oblasti a ochotou zahrnout téma do své budoucí praxe.

Klíčová slova: dětská paliativní péče, speciální pedagogika, postoje studentů, komunikace s dětmi a rodinou

Článek ke stažení [PDF]

Title: IMPLEMENTATION OF PEDIATRIC PALLIATIVE CARE IN SPECIAL EDUCATION: SUPPORTING CHILDREN AND FAMILIES IN COPING WITH BEREAVEMENT

Abstract: This paper explores the integration of pediatric palliative care into the curriculum of non-teaching study programs at the Faculty of Education, Charles University. Despite the field’s rapid development and increasing practical importance, pediatric palliative care remains underrepresented in academic discourse. The research examines the attitudes of special education students to- wards palliative care and the topic of death in children. A questionnaire survey was conducted, collecting 114 responses from students in the special education program. Correlational analysis examined the relationship between students’ knowledge and their approach to discussing death with children and with families of children in palliative care. Results indicate a significant link between prior experience and students’ willingness to include this topic in their future practice.

Keywords: pediatric palliative care, special education, students’ anitudes, com- munication with children and their families

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze