Autor: Karel Starý
Abstrakt: Hlavním cílem výzkumu je reagovat na potřebu zajištění dostatečného množ- ství kvalitních pedagogických pracovníků do škol. Jejich stárnutí a výhled do budoucna vyžaduje přijímat opatření, která mohou neblahý stav zlepšit. Do profese vstupují ve větší míře i studující v kombinovaném studiu a účastníci kvalifikačních programů CŽV. Aktuální výzkumy ukazují, že studující KS se častěji plánují stát učiteli, ale své studium často nedokončují. Výzkumný projekt měl za cíl identifikovat hlavní překážky v kombinované formě studia. Smíšeným výzkumným designem byly identifikovány okolnosti, které účastníci označují jako relevantní pro volbu učitelské profese a jaká mají očekávání ke studiu učitelství.
Klíčová slova: teacher profession, lifelong learning, teacher training
Title: TEACHING AS A SECOND CAREER CHOICE
Abstract: The main objective of the research is to respond to the need to recruit enough quality teaching staff in schools. Their ageing and the outlook for the future require measures that can improve the situation. Combined students and partici- pants in lifelong learning qualification programmes are entering the profession in greater numbers. Current research shows that students are more likely to plan to become teachers but often do not complete their studies. The research project aimed to identify the main barriers to blended study. A mixed method research design was used to identify the circumstances that participants identify as relevant to their choice of a teaching profession and what their expectations are for their teaching studies.
Keywords: teacher profession, lifelong learning, teacher training
Download the article in English [PDF]: Not available