Autor: Pavla Soukupová, Milan Podpera
Abstrakt: Předkládaný příspěvek přináší obraz vývoje profesního sebepojetí studentů a studentek učitelství pro 1. stupeň zpracovaný na základě výsledků analýzy reflektivních deníků z pedagogických praxí z posledních dvou let jejich studia. Reflektivní deníky umožňují studentům a studentkám pojmenovat a reflektovat své zážitky, zkušenosti, úspěchy a silné stránky, ale i oblasti pro zlepšení a návrhy jejich alterací. Longitudinální charakter reflektivního deníku umožňuje pohled zpět v čase a sledování pokroku na cestě k učitelství. Kvalitativní analýzou získaných dat jsme dospěli k uspořádání do kategorií a pojmenování vztahů mezi nimi v souladu s kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství.
Klíčová slova: profesní sebepojetí; reflexe; reflektivní deník; učitelství; profesní příprava
Title: THE REFLECTION OF PROFESSIONAL READINESS AND THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL SELF-CONCEPT OF PRIMARY TEACHER EDUCATION STUDENTS IN THE MIRROR OF REFLECTIVE DIARIES
Abstract: The presented paper offers an insight into the development of the professional self-concept of primary teacher education students, based on the analysis of reflective diaries from their teaching practice during the final two years of their studies. Reflective diaries enable students to articulate and reflect on their experiences, achievements, strengths, as well as areas for improvement and suggestions for their modification. The longitudinal nature of the reflective diary allows for a retrospective view. Through qualitative analysis of the collected data, we categorized the findings and identified relationships among them in alignment with the competency framework of teacher graduate.
Keywords: professional self-concept; reflection; reflective diary; teaching; professional training
Download the article in English [PDF]: Not available