DOCHÁZKA DO MATEŘSKÉ ŠKOLY JAKO PROTEKTIVNÍ FAKTOR PROTI SOCIÁLNÍ EXKLUZI

Autor: Tomáš Lintner

Abstrakt: Vrstevnické vztahy hrají klíčovou roli v sociálním a emočním vývoji dětí. Etnické menšiny a děti rodičů s nízkým vzděláním jsou obzvláště zranitelné vůči odmítání vrstevníky, což může vést k problémům duševního zdraví. Tato studie zkoumá dlouhodobé účinky předškolního vzdělávání na vztahy mezi vrstevníky v šestých třídách na základě stratifikovaného náhodného vzorku 2397 žáků v České republice. Žáci, kteří navštěvovali předškolní vzdělávání, zejména více než jeden rok, mají více přátel a jsou méně odmítání vrstevníky ve srovnání s těmi, kteří do předškolního vzdělávání nechodili. Předškolní vzdělávání poskytuje ochranný efekt proti odmítání vrstevníky u žáků z etnických menšin a u těch, jejichž rodiče nemají vyšší vzdělání.

Klíčová slova: vrstevnické vztahy; vrstevnická exkluze; sociální sítě; ranní adolescence; dopad přeprimárního vzdělávání

Článek ke stažení [PDF]

Title: PRE-PRIMARY EDUCATION ATTENDANCE AS A PROTECTIVE FACTOR AGAINST PEER REJECTION

Abstract: Peer interactions play a crucial role in children’s social and emotional development. Ethnic minorities and children of parents with low educational attainment are particularly vulnerable to peer rejection, which can lead to mental health problems. This study examines the long-term effects of preschool education on peer relationships in sixth-grade students, based on a stratified random sample of 2397 students in the Czech Republic. Students who attended preschool education, especially for more than one year, have more friends and experience less peer rejection compared to those who did not attend preschool. Preschool education provides a protective effect against peer rejection for students from ethnic minorities and those whose parents do not have higher education.

Keywords: peer relationships; peer rejection; social networks; early adolescence; pre-primary

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze