PŘECHOD NA TRH PRÁCE Z POHLEDU ABSOLVENTŮ STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOL

Autorka: Jana Trhlíková

Abstrakt: Změny ve světě práce vedou k tomu, že přechody ze vzdělávání na trh práce se stávají stále složitějšími a komplikovanějšími. Sledování přechodu absolventů škol na trh práce proto představuje důležitou zpětnou vazbu pro vzdělávací systém. Cílem příspěvku je představit vybrané výsledky kvantitativního průzkumu žáků a absolventů středních odborných škol, který byl realizován NPI ČR. Průzkum probíhal ve dvou etapách, v závěru studia na střední škole a tři roky po jejím ukončení. Hlavním tématem je hodnocení získaného vzdělání a vztah mezi původní kariérovou volbou střední školy a oboru a uplatněním na trhu práce nebo pokračováním v terciárním vzdělávání, včetně využití získaných kompetencí.

Klíčová slova: absolvent, přechod na trh práce, uplatnění v oboru

Článek ke stažení [PDF]

Title: SCHOOL TO WORK TRANSITION FROM THE PERSPECTIVE OF SECONDARY VOCATIONAL SCHOOL GRADUATES

Abstract: Changes in the world of work are making transitions from education to the labour market increasingly complex and complicated. Tracking the transition of school leavers to the labour market is therefore an important feedback for the education system. The aim of this paper is to present selected results of a quantitative survey of pupils and graduates of secondary vocational schools, which was carried out by the NPI of the Czech Republic. The survey was conducted in two stages, at the end of secondary school and three years after graduation. The main topic is the assessment of educational attainment and the relationship between the initial choice of secondary school and field of study and the appli- cation on the labour market or continuation in tertiary education, including the use of acquired competences.

Keywordsgraduate, transition to the labor market, employment in the field

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze