Autorky: Irena Smetáčková, Kateřina Machovcová
Abstrakt: Diverzita mezi studujícími má mimo jiné dopady na klima třídy nebo psychologické bezpečí. Ve výzkumu School4All jsme realizovali dotazníkové šetření (35 tříd, 8.,9. ZŠ, I. SŠ), kdy jsme zjišíovali míru výskytu a souvislosti vnímání diverzity. Za relativně rušivé byly považovány psychické potíže, rozmanitá genderová identita a minoritní sexuální orientace. V navazující kvalitativní studii (10 tříd s vyšší mírou diverzity) jsme podrobněji zkoumali žákovské reakce na diverzitu na základě skupinového úkolu, kde řešili tři typy diverzity – sexuální orientace, národnost a smyslové postižení – a navrhovali postupy, jak takovou situaci ve třídě pozitivně zvládnout. V příspěvku analyzujeme rozmanité reak- ce třídních kolektivů a diskutujeme v jakém kontextu preferovali, aby situaci řešil jednotlivec, kdy preferovali zapojení třídy a kdy vnímali potřebu zapojení dospělých (učitelé, psycholog).
Klíčová slova: diverzita, školní třída, sexuální orientace, národnost, postižení
Title: STUDENTS’ PERCEPTIONS OF DIVERSITY: THE HANDICAPPED WILL BE HELPED, WHILE GAYS AND UKRAINIANS SHOULD BE WATCHED
Abstract: Diversity among learners has implications for classroom climate or psychological safety, among other things. In the School4All research, we conducted a questionnaire survey (35 classes, lower and higher secondary school), where we investigated the level of occurrence and the context of perceived diversity. Psychological difficulties, diverse gender identity and minority sexual orientation were considered relatively disturbing. In a follow-up qualitative study (10 classrooms with higher levels of diversity), we explored pupils’ reactions to diversity in more detail by conducting a group task addressing three types of diversity—sexual orientation, ethnicity and sensory impairment—and suggesting approaches to positively manage such situations in the classroom. In this paper, we analysed the diverse responses of the classroom collectives and discussed in which context they preferred the situation to be handled by an individual, when they preferred the involvement of the class and when they perceived the need for adult involvement (teachers, psychologist).
Keywords: diversity, classroom, sexual orientation, nationality, disability
Download the article in English [PDF]: Not available