Autor: Klára Uličná
Abstrakt: Příspěvek je věnován tematice relativně nově etablované pozice tzv. provázejících učitelů (dále PU). Ve školním/akademickém roce 2023/2024 bylo do po- kusného ověřování této pozice ve spolupráci s fakultami vzdělávajícími učitele zapojeno téměř 900 PU z více než 300 škol. Pokud proběhnou úpravy legislativy, měl by být systém podpory PU ustaven v plném režimu od roku 2026. Je tudíž žádoucí i na tzv. mikroúrovni jednotlivých pracoviší vyhodnocovat možnosti a přínosy různých forem spolupráce s PU, a to zejména perspektivou jejich přínosu pro profesní zrání studentů učitelství. Prostřednictvím ohniskové skupiny a dotazníkových šetření se studenty učitelství AJ odhalíme jejich subjektivní vnímání spolupráce s PU ve specifické roli – v roli poskytovatelů zpětné vazby v rámci reflektivních seminářů k souvislé oborově didaktické praxi.
Klíčová slova: přípravné vzdělávání učitelů, oborově didaktické souvislé praxe, provázející učitelé, reflektivní rozhovory
Title: WHEN MENTOR TEACHERS MENTOR “EVERYONE” ON THE WAY
Abstract: The paper focuses on the relatively newly established position of the so-called “mentor teachers” (MTs). In the school/academic year 2023/2024, nearly 900 MTs from more than 300 schools were involved in a pilot evaluation of this position in collaboration with teacher education faculties. If the legislation is amended, the support system for MTs should be in full implementation by 2026. It is therefore desirable to evaluate the opportunities and benefits of different forms of cooperation with MTs, also at the micro level of individual departments, especially from the perspective of their contribution to the professional growth of student teachers. Through focus groups and questionnaire surveys with EL student teachers, we aim to reveal their subjective perceptions of collaborating with MTs in a specific role – that of providing feedback in reflective seminars of continuous subject-specific teaching practice.
Keywords: pre-service teacher education, subject-specific continuous teaching practice, mentor teachers, reflective interviews
Download the article in English [PDF]: Not available