Autorky: Jaroslava Simonová, Jana Straková
Abstrakt: Příspěvek popisuje výzkum implementace podpory žáků ohrožených školním neúspěchem prostřednictvím školního doučování. Je založen na vícepřípadové studii pěti škol zapojených do projektu PROP a analýze zpráv, které zapojené školy vypracovávají. Cílem výzkumu je odpovědět na otázku, jak je kvalita implementace podpůrného programu ovlivněna vysokou autonomií českých škol. Výsledky ukazují, že doučování jako celek nenaplňuje parametry kvalitních doučovacích programů identifikovaných zahraničními výzkumy. Cíle nejsou jednotně stanoveny a dopady nejsou systematicky monitorovány. Mnoho jednotlivých učitelů však přistupuje k doučování s velkým nasazením a poskytuje žákům výborné služby.
Klíčová slova: školní doučování, autonomie školy, implementace, dopady
Title: UNCLEAR GOALS AND UNCLEAR RESULTS – SCHOOL TUTORING IN A DECENTRALIZED SYSTEM
Abstract: The paper describes research on the implementation of support for pupils at risk of school failure through school tutoring. It is based on a multi-case study of five schools involved in the PROP project and an analysis of the reports completed by the participating schools. The aim of the research is to answer the question of how the quality of implementation of the support program is affected by the high autonomy of Czech schools. The results show that tutoring as a whole does not meet the parameters of quality tutoring programs identified by international research. The goals are not uniformly set and the impacts are not systematically monitored. However, many individual teachers approach tutoring with great commitment and provide excellent service to their students.
Keywords: school tutoring, school autonomy, implementation, impact
Download the article in English [PDF]: Not available