Autor: Tereza Krčmářová, Jana Stará, Kristýna Šejnohová
Abstrakt: Příspěvek představí dílčí výsledky akčního výzkumu (AV), jehož cílem je optimalizovat pojetí státních závěrečných zkoušek (SZZ) v programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na PedF UK. Nové pojetí SZZ z pedagogiky je založené na diskusi k vylosovaným okruhům s využitím materiálů z pedagogicko-psychologického portfolia. Na základě hloubkových rozhovorů jsou identifikována různá přesvědčení o funkci a pojetí portfolia mezi VŠ učitelkami. Ačkoli panuje shoda na využití portfolia jako efektivního hodnotícího nástroje, přesvědčení o jeho užití vedoucí k efektivnosti se liší. Studentky reflektovaly časovou náročnost tvorby portfolia, která však podpořila jejich proces učení a posílila jejich profesní sebevědomí.
Klíčová slova: portfolio; státní závěrečné zkoušky; rozhovor; student učitelství; vysokoškolský učitel
Title: PORTFOLIO WITHIN THE STATE FINAL EXAMS
Abstract: The paper presents partial results of an action research study aimed at optimizing the concept of state final examinations (SZZ) in the Primary School Teacher Education program at the Faculty of Education, Charles University. The new approach to the pedagogy examination is based on a discussion of randomly selected topics, utilizing materials from students’ portfolios. In-depth interviews have identified various beliefs among university teachers regarding the function and conception of the portfolio. While there is consensus on using the portfolio as an effective assessment tool, beliefs about how its use leads to effectiveness differ. Students reflected on the time-consuming nature of portfolio creation, which, however, supported their learning process and strengthened their professional confidence.
Keywords: portfolio; final state exams; interview; student teacher; university teacher
Download the article in English [PDF]: Not available