Autor: Petr Hlaďo, Libor Juhaňák, Klára Harvánková
Abstrakt: Konstrukt pracovní schopnosti (PS) identifikuje kapacitu jedince plnit poža- davky vykonávaného povolání. Tento výzkum zkoumá vliv pracovních a mimo- pracovních faktorů na vnímanou PS učitelů. Data byla sbírána v listopadu 2023, přičemž výběrový soubor tvoří 841 učitelů základních škol. Výsledky ukazují, že vyhoření je nejsilnějším negativním prediktorem PS, přičemž kvantitativ- ní a emocionální pracovní požadavky na PS působí nepřímo skrze vyhoření. Podpora nadřízených a kolegů PS posiluje, zatímco autonomie snižuje pracovní požadavky, čímž nepřímo zmírňuje vyhoření. Konflikt mezi pracovním a osob- ním životem PS přímo neovlivňuje. Výsledky přispívají k porozumění vazeb mezi pracovními požadavky, zdroji a vyhořením při podpoře schopnosti učitelů zvládat mnohostranné nároky učitelské profese.
Klíčová slova: pracovní schopnost, pracovní požadavky, pracovní zdroje, syndrom vyhoření, konflikt pracovního a osobního života
Title: WORK AND NON-WORK FACTORS INFLUENCING PERCEIVED TEACHER WORK ABILITY
Abstract: The construct of work ability (WA) reflects an individual’s capacity to meet job requirements. This study examines the influence of work-related and non-work factors on teachers’ WA using data from 841 primary and lower secondary school teachers collected in November 2023. The findings show that burnout is the strongest negative predictor of WA, with quantitative and emotional job demands affecting WA indirectly through burnout. Supervisor and coworker support enhance WA, while autonomy reduces job demands, indirectly mitigat- ing burnout. Work-life conflict does not directly influence WA. These findings contribute to a deeper understanding of the relationships between job demands, job resources, and burnout in supporting teachers’ ability to meet the multifac- eted demands of their profession.
Keywords: work ability, job demands, job resources, burnout, work-life conflict
Download the article in English [PDF]: Not available