Autoři: Martin Majcík, Veronika Babyrádová, Petr Novotný
Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na přístup středních odborných škol k předčasným odchodům ze vzdělávání z pohledu poradenských pracovníků, kteří vykonávají roli kariérových poradců. Ačkoliv Česká republika vykazuje nízký podíl žáků předčasně ukončující studium, je zřejmé, že počty těchto žáků narůstají, což může mít negativní dopad na jejich budoucnost. Absence systémového přístupu tak ponechává odpovědnost na střední škole. Cílem kvalitativního výzkumu je prostřednictvím rozhovorů s kariérovými poradci, kteří se na škole ohroženým žákům věnují, ilustrovat hlavní oblasti a komplexnost podpory žáků ohrožených předčasným neúspěchem. Výzkum identifikoval tři hlavní dimenze přístupu, které se zaměřují na práci s informacemi o žácích, prevenci a intervenci
Klíčová slova: předčasné odchody ze vzdělávání, ukončení vzdělávání, kariérové poradenství, školní poradci
Title: THE APPROACH TO EARLY LEAVINGS IN UPPER SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF SCHOOL AND CAREER COUNSELORS
Abstract: The paper focuses on the approach of secondary vocational schools to dropping out from the perspective of school counselors who perform the role of career counselors. Although the Czech Republic shows a low proportion of students who drop out early, it is clear that the numbers of these students are increasing, potentially jeopardizing their future prospects. Without a systemic approach, upper secondary schools are responsible for developing their own support mechanisms. Through interviews with career counselors, this qualitative research examines the key areas and complexities of support provided to students at risk of early leaving. The research identified three main dimensions of the approach, focusing on information gathering, prevention, and intervention.
Keywords: drop-out, early school leaving, career guidance, school counselors
Download the article in English [PDF]: Not available