Autor: Karel Kunčar
Abstrakt: Self-efficacy hraje klíčovou roli v procesu učení cizího jazyka, ovlivňuje motivaci studentů, jejich vytrvalost a celkový výkon. Tato pilotní studie zkoumá využití reflexivních deníků ke sledování změn v sebeúčinnosti studentů angličtiny během 8 týdnů, kdy plní aktivity zaměřené na poskytnutí mastery experience. Studentům byly poskytnuty jasné pokyny pro psaní zápisů, které prošly tematickou analýzou s využitím induktivního kódování. Analýza se zaměřuje na vzorce vnímání pokroku a víry v budoucí úspěch. První výsledky naznačují, že strukturovaná reflexe může poskytnout cenné poznatky o vývoji sebedůvěry. Studie dále diskutuje možnosti využití tohoto nástroje v širším kontextu.
Klíčová slova: sebeúčinnost, reflexivní deníky, výuka angličtiny, výkonnostní úspěchy, tematická analýza
Title: REFLECTIVE JOURNALS AS A TOOL FOR TRACKING CHANGES IN ENGLISH LEARNERS’ SELF-EFFICACY: A PILOT STUDY
Abstract: Self-efficacy plays a key role in the process of foreign language learning, influencing students’ motivation, perseverance, and overall performance. This pilot study explores the use of reflective journals to monitor changes in English learners’ self-efficacy over an 8-week period during which they complete activities aimed at providing mastery experience. Students were given clear guidelines for writing their entries, which were then subjected to thematic analysis using inductive coding. The analysis focuses on patterns in the perception of progress and belief in future success. Initial results suggest that structured reflection can offer valuable insights into the development of students’ confidence. The study also discusses the potential application of this tool in a broader context.
Keywords: self-efficacy, reflective journals, English language learning, mastery experience, thematic analysis
Download the article in English [PDF]: Not available