SOUKROMÉ DOUČOVÁNÍ V RODINĚ – LONGITUDINÁLNÍ PŘÍPADOVÁ STUDIE

Autoři:  Vít Šťastný

Abstrakt: Cílem příspěvku je holisticky analyzovat stínové vzdělávání v rodině a jeho působení na životy, názory a postoje jednotlivých členů rodiny v čase. Na základě longitudinální případové studie neúplné rodiny (matka samoživitelka a dvě dcery na 2. stupni ZŠ) analyzuje, jak měnící se okolnosti ovlivňují vnímání stínového vzdělávání jednotlivými aktéry a jejich rozhodování v širším kontextu vyvíjejících se životních situací. Empirická zjištění jsou zasazena do rámce Bronfenbrennerova (1994) ekologického modelu lidského vývoje. Výsledky ukazují, že zkušenosti s doučováním formují (i zpětně) vnímání jeho kvality, mění v čase kritéria jeho výběru či ovlivňují rodinné vztahy. Studie přispívá k hlubšímu pochopení dopadů soukromého doučování, včetně jeho finanční, organizační a emoční zátěže pro jednotlivé členy rodiny.

Klíčová slova: soukromé doučování, stínové vzdělávání, rodinná dynamika, longitudinální případová studie

Článek ke stažení [PDF]

Title: PRIVATE TUTORING IN THE FAMILY – A LONGITUDINAL CASE STUDY

Abstract: The study’s objective is to holistically analyze shadow education within the family and its impact on the lives, opinions, and attitudes of individual family members over time. Based on a longitudinal case study of a single-parent family, it examines how changing circumstances influence the perception of shadow education by different actors and their decision-making within the broader context of evolving life situations. The empirical findings are framed within Bronfenbrenner’s (1994) ecological model of human development. The results show that experiences with tutoring shape (even retrospectively) the perception of its quality, alter the criteria for its selection over time, and influence family relationships. The study contributes to a deeper understanding of the impacts of private tutoring, including its financial, organizational, and emotional burden on individual family members.

Keywordsprivate tutoring, shadow education, family dynamics, longi- tudinal case study

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze