Autoři: Martin Majcík, Jana Obrovská
Abstrakt: Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním představuje téma, kterému je věnována pozornost zejména s ohledem na negativní dopady socioekonomického zázemí a možnosti podpory. Koncept žákovské angažovanosti umožňuje vysvětlit dopady školního prostředí na žáka v rovině docházky a participace na školních aktivitách, emocí či přístupu k učení. Příspěvek se zaměřuje na přístup učitelů k podpoře žákovské angažovanosti sociálně znevýhodněných žáků během výuky. Výsledky, založené na vícečetné případové studii 5 škol s vyšším podílem těchto žáků, jsou součástí širšího výzkumu implementace systémové podpory znevýhodněných škol. Na základě získaných dat je zřejmé, že učitelé realizují strategie podpory behaviorální a emocionální angažovanosti, méně však té kognitivní.
Klíčová slova: žáci se sociálním znevýhodněním, vzdělávací nerovnosti, žákovská angažovanost, strategie vyučujících
Title: TEACHERS’ STRATEGIES TO SUPPORT STUDENT ENGAGEMENT IN TEACHING OF SOCIALLY DISADVANTAGED STUDENTS
Abstract: The education of students with social disadvantages is a topic that receives attention, particularly regarding the effects of socio-economic background and support. In this context, the concept of student engagement helps explain the impact of the school environment on student behavior in terms of attendance or participation in school activities, emotions, and learning. Therefore, this study focuses on teachers’ approaches to supporting the engagement of low SES students during lessons. The results, based on a multiple case study of 5 schools with a higher proportion of these students, form part of broader research on the implementation of systemic support for disadvantaged schools. The data indicate that teachers implement specific strategies to foster behavioral and emotional engagement, at the expanse of cognitive engagement.
Keywords: socially disadvantaged students, educational inequalities, student en- gagement, teachers’ strategies
Download the article in English [PDF]: Not available