VEDOUCÍ PRACOVNÍCI VE ŠKOLÁCH S RIZIKOVÝM KLIMATEM UČITELSKÉHO SBORU

Autoři: Andrea Rozkovcová, Oto Dymokurský

Abstrakt: Příspěvek přináší analýzu vlastností 16 vedoucích pracovníků, kteří působili nebo stále působí v českých ZŠ a SŠ s rizikovým nebo nepříznivým klimatem učitelského sboru. Sebraná data se týkají jak jejich vlastností spojených s do- vednostmi vedení (dotazníky ISK, LMI, LJI, TOP), tak také výroků, které byly nahrány v rámci rozhovorů při kvalitativním výzkumu klimatu učitelského sboru v těchto školách. Vybrané signifikantní výroky vedoucích pracovníků o učitelích byly klasifikovány podle úrovně vykazované reflektivity. Celkový obraz o vedoucím pracovníkovi doplňují kvantitativní parametry klimatu školy a kvalitativní data o působení vedoucího pracovníka ve škole z pohledu učitelského sboru pro zprostředkování kontextu.

Klíčová slova: vedoucí školský pracovník, klima učitelského sboru, leadership

Článek ke stažení [PDF]

Title: LEADERS IN SCHOOLS WITH A HIGH-RISK TEACHING STAFF CLIMATE

Abstract: The article analyses the characteristics of 16 school leaders who have worked or are still working in Czech basic and higher secondary schools with high-risk or unfavourable teaching staff climate. The collected data relate to both their characteristics related to leadership skills (ISK – Social Competence Inventory, LMI – Achievement Leadership Inventory, LJI – Leadership Judgement Indicator, TOP – Dark Triad of Personality at Work) and statements from interviews recorded during qualitative research on the climate in these schools. Selected significant statements of leaders about teachers were classified according to the level of reflection in their speech. The overall picture of the leader is complemented by quantitative data on the teaching staff climate and qualitative data on the leader’s work in the school from the perspective of the teaching staff to provide context.

Keywords: school leader, teaching staff climate, leadership

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze