Autoři: Helena Vomáčková, Barbora Lanková
Abstrakt: Příspěvek na vzorku 363 žáků běžných základních škol zkoumá odlišnosti jejich kognitivního rozvoje v souvislosti s jejich vnímáním učiteli. Ti své žáky vnímali buď jako tzv. problémové nebo neproblémové. Šetření ověřovalo, zda rozřazení žáků učiteli do těchto skupin souvisí s vykázanou úrovní jejich metakognitivních znalostí. Lze předpokládat, že přístup učitelů k různým skupinám žáků se promítá do postojů žáků k učení, do jejich poznávacích strategií, do školní motivace či do projevů chování. Předložená analýza se v tomto kontextu zaměřila na rozdíly mezi deklarativními, procedurálními a kontextuálními znalostmi sledovaných skupin žáků ve školním roce 2023/2024.
Klíčová slova: metakognice, deklarativní znalosti, procedurální znalosti, kontex- tuální znalosti, přístup učitelů
Title: TEACHER’S PERCEPTION OF PUPILS IN CONNECTION WITH THEIR METACOGNITIVE DEVELOPMENT
Abstract: The study examines differences in the cognitive development of a sample of 363 regular elementary school pupils in relation to their perception by teachers. They perceived their pupils as either “problematic” or “non-problematic”. The investigation verified whether teachers’ classification of students into these groups was related to the reported level of their metacognitive knowledge. It can be assumed that teachers’ approach to different groups of students is reflected in students’ attitudes towards learning, their cognitive strategies, school motivation and behavioral manifestations. In this context, the presented analysis focused on the differences between the declarative, procedural and contextual knowledge of the monitored samples of pupils in the 2023/2024 school year.
Keywords: metacognition, declarative knowledge, procedural knowledge, contextual knowledge, teachers’ approach
Download the article in English [PDF]: Not available