Autoři: Kateřina Jančaříková, Antonín Jančařík
Abstrakt: V době globálních výzev je nezbytné přistupovat k životu udržitelným způsobem, který uspokojuje současné potřeby a zajišíuje možnosti budoucích generací. Tento příspěvek představuje nový výzkumný nástroj – Dotazník postojů LOHAS – určený k hodnocení udržitelných postojů a chování vysokoškolských studentů. Dotazník vychází z typologie Natural Marketing Institute, která roz- děluje jedince do pěti skupin (LOHAS, Naturalites, Drifters, Conventionals a Unconcerneds). Pilotní studie s 1 089 studenty ze tří vysokých škol prokázala vysokou spolehlivost nástroje (Cronbachovo alfa 0,881) a jeho schopnost rozlišovat výše uvedené životní styly. Nástroj poskytuje cenný rámec pro budoucí pedagogický výzkum.
Klíčová slova: LOHAS, environmentální postoje, vzdělávání k udržitelnosti, reliabilita, faktorová analýza
Title: DEVELOPMENT AND VALIDATION OF THE LOHAS QUESTIONNAIRE FOR EVALUATING THE LIFESTYLE OF UNIVERSITY STUDENTS
Abstract: In the face of global challenges, it is essential to adopt a sustainable approach to life that meets current needs while securing prospects for future generations. This paper introduces a new research tool—the LOHAS Attitudes Questionnaire— designed to assess the sustainable attitudes and behaviors of university students. The questionnaire is based on the typology of the Natural Marketing Institute, which classifies individuals into five groups (LOHAS, Naturalites, Drifters, Conventionals, and Unconcerneds). A pilot study involving 1,089 students from three universities demonstrated the tool’s high reliability (Cronbach’s alpha 0.881) and its ability to distinguish between these lifestyle groups. The instrument provides a valuable framework for future pedagogical research.
Keywords: LOHAS, environmental anitudes, sustainability education, reliability, factor analysis
Download the article in English [PDF]: Not available