Výzkum učitelských sborů ZŠ: potenciál výběrových šetření, problematika výběru a vstupu do terénu

Sekce 1: Teorie a metoda v pedagogice

Autoři : Petr Urbánek, Jan Picek, Jitka Jursová, Jitka Novotová, Helena Picková, Andrea
Rozkovcová

Abstrakt : Příspěvek je zaměřen metodologicky a popisuje primární výzkumné procedury hromadného výběrového šetření učitelských sborů základních škol (realizované v rámci projektu GA ČR). Při kvantitativním pojetí výzkumu založeném na náhodném statistickém výběru může vyšší míra odmítnutí spolupráce jednotek výzkumného souboru vést ke znatelnému zkreslení výsledků hromadného šetření. Skutečnosti, že v první fázi jde o kvantitativní šetření, a že jednotkou analýzy je sociální skupina učitelského sboru, která má být navíc sledována ve vztazích a dynamice vnitřních proměn, implikuje v metodologické i etické rovině některá specifika a problémy. Cílem textu je reflektovat možnosti náhodného statistického výběru učitelských sborů základních škol v České republice a zhodnotit proces vstupu do výzkumného terénu.

Ukazuje se, že námi použitý stratifikovaný prostý náhodný výběr učitelských sborů ZŠ implikuje v souvislosti s nižší ochotou škol spolupracovat na výzkumných tématech riziko nenaplnění požadovaných parametrů výběru. Deklarované důvody neochoty škol ke spolupráci nejsou zcela průkazné, nicméně situace obecně svědčí o enormní zátěži práce školy a v jisté míře též o obavách v prostředí meziinstitucionální konkurence související s fenoménem globální vzdělávací kultury.

Klíčová slova: kvantitativní výzkum, stratifikovaný prostý náhodný výběr, učitelský sbor, specifikum výzkumného souboru, vstup do terénu

Článek ke stažení [PDF] 

Title: THE SURVEY OF BASIC SCHOOL STAFF: THE POTENTIAL OF SAMPLE RESEARCH, SAMPLING ISSUES AND FIELD RESEARCH ENTRY

Abstract: The paper focuses on methodology describing primary sampling procedures of a large-scale research of basic school staff (within GA ČR project). Quantitative research design based on random statistical sampling can be vulnerable to higher rate of refusal leading to noticeable misrepresentation of the research results. The fact that the first phase of the research is quantitative, the unit of analysis being the social group of a school teaching staff whose relationships and intrinsic dynamic of changes shall be studied, implies specific 1 Tento příspěvek je jedním z výstupu tříletého výzkumu „Stabilita a proměny učitelských sborů ZŠ“, který byl finančně podpořen GAČR jako projekt č. 16-10057S. 6 problems on the methodological as well as ethical level. The aim of the text is to reflect on the possibilities of random statistical sampling of basic school teaching staff in the Czech Republic and evaluate the process of the field research entry. It seems that our stratified simple random sampling of the basic school teaching staff implies, in connection with a lower willingness of schools to cooperate on research topics, a risk of incomplete final sample. The declared reasons of schools´ reluctance to cooperate are not entirely provable. Nevertheless, the situation gives evidence of the enormous load of work schools have as well as of, to some extent, worries, in the inter-institutional competitive environment related to the phenomenon of today´s global educational culture.

Keywords: Quantitative Research; Stratified Simple Random Sampling; Teaching Staff; Specific of Research Sample; Field Research Entry

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze